W końcu Intercor może wchodzić z ciężkim sprzętem na budowę autostrady A2. Firma dostała już zezwolenie od wojewody mazowieckiego. Zajmie się 12-kilometrowym odcinkiem pomiędzy węzłem Łukowisko a miejscowością Swory w powiecie bialskim.
To był ostatni fragment 63–kilometrowej trasy A2 od Siedlec do Białej Podlaskiej, który czekał na zielone światło. Pozostałe trzy są już w budowie.
– W ramach inwestycji powstanie jezdnia autostrady wraz z rowami drogowymi o długości ponad 12 kilometrów. Przebudowane będą też drogi lokalne i poprzeczne oraz wybudowane zostaną dodatkowe jezdnie umożliwiające połączenie z istniejącą siecią dróg– wymienia Małgorzata Tarnowska, specjalista z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Ten odcinek przebiega częściowo przez województwo mazowieckie i lubelskie.
Za budowę odpowiada firma Intercor, która swoje prace wyceniła na 370 mln zł. Harmonogram zakłada zakończenie inwestycji w grudniu 2024 roku. Ale to się może zmienić ze względu na długotrwałe procedury wydawania pozwoleń (tzw. ZRID).
– Jak dotąd terminy umowne nie uległy zmianie, czyli nie zostały podpisane aneksy. Ale w procedowaniu są roszczenia wykonawców – tłumaczy Tarnowska.
Oczekują oni wydłużenia czasu lub dodatkowych pieniędzy. – Zatem terminy mogą zostać przesunięte w sytuacji, gdy wykonawca uzasadni, że w czasie realizacji nastąpiły okoliczności, na które nie miał wpływu, a uniemożliwiły prowadzenie robót – zaznacza specjalista z GDDKiA.
Rozpoczęcie prac oznacza również, że właściciele nieruchomości przejętych pod budowę autostrady mogą spodziewać się procedur związanych z wypłatą odszkodowań. Ustaleniem ich wysokości zajmuje się wojewoda. Decyzje podejmuje na podstawie wyceny sporządzonej przez rzeczoznawcę, a ten z kolei wycenia grunty lub nieruchomości na podstawie protokołu z oględzin geodety. Na końcu pieniądze wypłaca GDDKiA. W województwie lubelskim pod budowę autostrady wywłaszczonych ma być ponad 1600 działek.
Obecnie, najbardziej zaawansowane są prace na odcinku A2 w okolicach Białej Podlaskiej (ponad 57 proc. zaawansowania). Za te 14 kilometrów odpowiada firma Polaqua, która w terenie z ciężkim sprzętem była już jesienią zeszłego roku.
– Na tym fragmencie budowane są warstwy konstrukcji drogi. Trwają też prace przy budowie obiektów inżynierskich. Powstają też miejsca obsługi podróżnych – precyzuje Tarnowska.
Natomiast, ostatni odcinek A2, z Białej Podlaskiej to granicy z Białorusią oczekuje na decyzję ZRID u wojewody lubelskiego.