– To, co do tej pory wydawało się niemożliwe, staje się faktem – cieszy się Janusz Skólimowski, wicestarosta bialski. Powodem do jego zadowolenia jest podpisana w poniedziałek umowa na zaprojektowanie ostatniego, 32–kilometrowego odcinka autostrady A2, z Białej Podlaskiej do granicy państwa.
– A skoro do granicy, to znaczy, że do Terespola – podkreśla Jacek Danieluk, burmistrz tego miasta. Wcześniej związany z PO, ale na początku 2018 roku wystąpił z jej szeregów.– Współpraca z rządem układa nam się doskonale – chwali teraz burmistrz. – Trwają jeszcze prace nad koncepcją wiaduktu kolejowego w naszym mieście, dzięki temu ruch odbywać się będzie jeszcze płynniej – dodaje.
Nowa umowa Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zakłada zaprojektowanie 32–kilometrowego odcinka autostrady A2 pomiędzy Białą Podlaską a granicą państwa. Firma Mosty Gdańsk ma 30 miesięcy, aby wywiązać się z zadania o wartości 9,8 mln zł. – Umowa na projekt odcinka między Białą Podlaską a granicą państwa przybliża nas do połączenia autostradą A2 zachodniej i wschodniej granicy naszego kraju. To inwestycja o istotnym znaczeniu dla rozwoju gospodarczego Polski – podkreśla Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury. Obecnie w realizacji jest siedem odcinków A2 na wschód od Warszawy. To ponad 100 km autostrady.
Nowa trasa będzie miała dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku oraz rezerwę pod dobudowę trzeciego pasa. Autostradą do Białej Podlaskiej mamy dotrzeć w drugiej połowie 2024 roku. – Duży tranzyt tędy przebiega, a branża transportowa mocno się rozwija w ostatnich latach. A2 otworzy nowe możliwości rozwoju – zwraca z kolei uwagę wiceminister Rafał Weber.
Z kolei, samorządowcy liczą, że lepsze skomunikowanie wschodnich terenów Polski z centrum przysłuży się regionowi.– Dla nas to wielka szansa na rozwój gospodarczy. Skorzystają przede wszystkim mieszkańcy – uważa Janusz Skólimowski (PiS), wicestarosta bialski.
Przypomnijmy, że w kwietniu podpisano umowy na cztery kolejne fragmenty A2 od Siedlec do Białej Podlaskiej, o łącznej długości ponad 63 km. 1 kwietnia dla odcinków Malinowiec – Łukowisko oraz Swory – Biała Podlaska, 14 kwietnia dla Siedlce Zachód – Malinowiec oraz Łukowisko – Swory. Na każdym zadaniu trwa opracowywanie dokumentacji niezbędnej do złożenia wniosku o wydanie decyzji ZRID, czyli zezwolenia na realizację inwestycji drogowej.