– 70 proc. śmieci jakie zbieramy, to bezzwrotne butelki po Perle – wyliczyli mieszkańcy Lublina, którzy w weekendy z własnej inicjatywy sprzątają najbardziej zaniedbane zakątki miasta. Czy ich argumenty przekonają browar z Lublina?
Skrzykują się na Facebookowej grupie i uzbrojeni w rękawice i worki na śmieci ruszają w miasto. Lublin sprzątają od kilku tygodni.
– Na dużych akcjach, w których bierze udział ponad 20 osób, zbieramy nawet 100-150 worków – mówi Tomasz Futyma, któremu w wspólne zbieranie śmieci udało się wciągnąć już kilkadziesiąt osób.
Petycja do lubelskich browarów to pokłosie tych działań. – Zielone bezzwrotne butelki po Perle to ok. 70 proc. zebranych przez nas śmieci. Tak szacujemy – tłumaczy Futyma.
„Bardzo nas smuci ten widok i czujemy żal, że tyle szkła ląduje na pięknych terenach zielonych. Dodatkowo ubolewamy, że patrzymy na śmieci wyprodukowane w lubelskiej fabryce” – czytamy w petycji, która w internecie pojawiła się wczoraj.
Jej autorzy („mieszkańcy Lublina i członkowie grupy Posprzątajmy Lublin”) postulaty mają dwa. Pierwszy dotyczy ustawienia przez browar z Lublina automatów na butelki we wszystkich sklepach wielkopowierzchniowych i stacjach benzynowych. Drugi to prośba o „całkowitą rezygnację z produkcji i dystrybucji butelek niezwrotnych, tj. zielonych oraz brązowych, np. Perła Miodowa i Perła Niepasteryzowana”. – Perła jako pierwszy koncern wprowadzający tylko butelki zwrotne odniósł by wielki sukces marketingowy – argumentują.
Maciej Ładwiński, dyrektor ds. marketingu Perła Browary Lubelskie, przyznaje że podobne sygnały już do spółki trafiały. – Sporadycznie, w formie maili zwracających uwagę na ten problem. W lutym odpowiadałem na taki sygnał od konsumentki z Olsztyna – mówi Ładwiński.
Jaki procent produkcji lubelski browar leje do butelek zwrotnych? – Struktura sprzedaży stanowi dane poufne – stwierdza dyr. Ładwiński. I przekonuje, że gros klientów woli piwo w butelce bezzwrotnej. – Istnieje spora grupa miłośników piwa, dla której wygoda związana używaniem butelek bezzwrotnych stanowi istotny czynnik determinujący wybory sklepowe. Osoby te nie są zainteresowane zwracaniem do sklepów pustych opakowań szklanych. W skali kraju jest to całkiem znacząca część rynku.
Coraz silniejsze ekologiczne trendy w polskim społeczeństwie zauważyli za to specjaliści PR Grupy Żywiec. Chwalą się mniejszym zużyciem papieru na nalepki czy szkła w "odchudzonych" butelkach. Na początku 2017 roku producent takich marek jak Żywiec, Heineken, EB, Warki czy Tatr podniósł cenę kaucji z 0,35 do 0,50 zł. Niedługo później tym śladem poszły inne piwowarskie koncerny: Kampania Piwowarska (Tyskie, Lech, Żubr) i grupa Carlsberg (Okocim, Kasztelan, Harnaś). 50 gr kosztuje też butelka zwrotna Perły.
– Dzięki temu udało się odzyskać z rynku o 20 mln butelek więcej – podaje Magdalena Brzezińska, kierownik Działu Spraw Korporacyjnych w Grupie Żywiec.
Jak podkreśla, największy producent piwa w Polskie nie kierował się tylko względami ekonomicznymi. – Ekologia jest coraz ważniejsza dla naszych klientów, jesteśmy coraz bardziej świadomi, coraz więcej się o tym mówi. Robiąc zakupy chcemy mieć poczucie, że zachowujemy się odpowiedzialnie – tłumaczy.
Grupa Żywiec podaje, że w butelkach zwrotnych sprzedaje połowę produkowanego piwa (ten poziom od kilku lat się nie zmienia). Obecnie odzyskuje ok. 90 proc. opakowań zwrotnych.
– Dużym ograniczeniem dla klientów jest konieczność posiadania paragonu do zwrócenia butelek. Wynika to z tego, że sklep z każdej jednej musi się rozliczać – tłumaczy Brzezińska. – Ale na rynku pojawili się też detaliści, którzy skupowali butelki od klientów, którzy nie mieli paragonów. Płacili za nie mniej, więc im się opłacało.
Petycja do lubelskiego browaru na portalu petycjeonline.com pojawiła się wczoraj. Jej autorzy nie wykluczają, że podpisy będą zbierać nie tylko w internecie.
– Gdyby Perła nie chciała uznać podpisów zbieranych w internecie to wyjdziemy na ulice – zapowiada Futyma. – Staniemy na Krakowskim Przedmieściu, pod galeriami handlowymi. Jest nas dużo, więc nawet jeśli każdy zbierze wśród przyjaciół i rodziny po kilka podpisów, to tylko w ten sposób zbierzemy ich 3-4 tys. – szacuje.
I zaprasza w sobotę, 6 kwietnia, na wspólne „Sprzątanie wzdłuż torów”. Zbiórka o godz. 10 na ul. Krzemionki.
POLSKIE PIWO W LICZBACH
* Butelka zwrotna może być użyta nawet do 25 razy, czas jej życia to 5 lat
* Butelki zwrotne oddaje połowa konsumentów (z czego 1 na 3 robi to zawsze lub zazwyczaj).
* U wielu budzi to emocje negatywne - kojarzy się z czymś kłopotliwym, a nawet wstydliwym.
* Rocznie Polska produkuje 40 mln hektolitrów piwa. Jesteśmy jednym z trzech największych producentów w Europie. Warzeniem piwa zajmuje się dzisiaj ponad 210 browarów zlokalizowanych w całej Polsce, z których 22 największe produkują piwo w 12 województwach.
Z badania Kantar Millward Brown