Co zrobić jeżeli biuro podróży, z którym jedziemy na wakacje, zbankrutuje albo nagle zmieni cenę wyjazdu? Kiedy organizator musi zwrócić koszt wycieczki? Przed wykupieniem wakacji warto poznać swoje prawa.
–Wszyscy touroperatorzy, działający na polskim rynku, mają obowiązek zawarcia umowy gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej, która pozwoli na zrealizowanie wszystkich zobowiązań zaciągniętych wobec klientów – wyjaśnia Piotr Woś z Internetowego Centrum Podróży eSKY.pl – Im wyższa kwota gwarancji, tym większa szansa na to, że klient odzyska całą zainwestowaną gotówkę. Dlatego radzimy, by przed podpisaniem umowy z touroperatorem zapytać go o tę właśnie gwarancję lub samemu sprawdzić jej wielkość na stronie: www.turystyka.gov.pl.
Zmiana ceny wycieczki
Organizator może informować o dopłacie do wycieczki pod warunkiem, że umieścił w umowie odpowiedni zapis.Cena ustalona w umowie nie może być jednak podwyższona w okresie 21 dni przed datą wyjazdu.
Zmiana nie może być też dowolna.
– Może być związana wyłącznie ze znaczącym wzrostem kursów walut, kosztów transportu oraz podatków, opłat urzędowych, lotniskowych czy przeładunkowych. Jeżeli w umowie jest zapis o gwarancji niezmienności ceny, organizator już traci do tego prawo – zaznacza Michał Słowikowski, kierownik ds. sprzedaży w lubelskim biurze podróży Traveltain. – Klient powinien sprawdzić, czy taka opcja znalazła się w umowie. Jeżeli nie, warto ją wykupić.
Jak podkreślają agenci turystyczni, trzeba dokładnie czytać umowę. Warto wiedzieć, że często istotne zapisy nie są umieszczane w umowie, lecz w warunkach uczestnictwa.
Warto też rozważyć samodzielne organizowanie wakacji. Gdy zaplanujemy je w odpowiednim terminie, ich cena będzie zbliżona do tej z biura podróży i będziemy mieli gwarancję, że nie ulegnie zmianie.
Kiedy wyjazd zostaje odwołany
W przypadku kiedy podróż zostanie odwołana lub przełożona, klient ma przede wszystkim prawo żądać natychmiastowego zwrotu wpłaconych pieniędzy. – Ale to nie jedyna możliwość. Klient może również zmienić datę lub miejsce wycieczki. W drugim przypadku standard wyjazdu musi pozostać na tym samym poziomie – podkreśla Słowikowski. – Jeżeli organizator go zmniejszy, jest zobowiązany do zwrotu różnicy w cenie.
– W sytuacji, gdy klient nie zdecyduje się na wyjazd zastępczy i chce odstąpić od umowy, ważne żeby zrobił to pisemnie. Taki dokument musi wysłać do organizatora, nawet jeżeli wyjazd wykupił za pośrednictwem agencji – dodaje Woś. – W piśmie musi wskazać przyczynę swojej rezygnacji.
Urlop dłuższy lub krótszy
Podczas wyjazdu mogą się zdarzyć sytuacje niezależne od organizatora. – Jest wiele przykładów, m.in. eksplozja wulkanu albo wybuch zamieszek, tak jak niedawno w Egipcie. W takich przypadkach biuro musi się zaopiekować swoimi klientami. Ma obowiązek opłacenia dalszego pobytu, zapewnienia zakwaterowania i wyżywienia. Może jednak obniżyć standard – informuje Katarzyna Komandera, kierownik lubelskiego biura podróży Holiday Center.
– Klient, oczywiście, może zostać w tym samym hotelu, ale wtedy musi sam go sobie opłacić. Czasami jest też tak, że połowę kosztów pokrywa biuro, połowę klient. Jeżeli z tych samych przyczyn wyjazd musi zostać skrócony, organizator nie ma obowiązku wypłacenia odszkodowania.
Rezygnacja z wyjazdu
W przypadku gdy klient sam rezygnuje z wycieczki, musi się liczyć ze stratą finansową. – Wszystko zależy od terminu. Wiadomo, że im bliżej wyjazdu, tym mniej pieniędzy można odzyskać. Biuro nie ma obowiązku zwracać całej kwoty – dodaje Komandera. – Dlatego zachęcam do wykupienia ubezpieczenia od kosztów rezygnacji. Wtedy mamy pewność, że w razie czego ubezpieczyciel pokryje większość kosztów. Wysokość takiego ubezpieczenia to z reguły ok. 3 proc. wartości rezerwacji. Lepiej od razu zapłacić, niż później więcej stracić.