Aż o 40 groszy wzrośnie cena biletów jednorazowych za przejazdy Chełmskimi Liniami Autobusowymi. Podwyżka wyniesie więc 18,2 proc. Proporcjonalnie wzrosły też ceny biletów ulgowych, rodzinnych wieloprzejazdowych oraz za przewóz zwierząt i towarów.
Czytaj Dziennik Wschodni bez ograniczeń. Sprawdź naszą ofertę
Podczas środowej sesji Rady Miasta radni między innymi uchwalili maksymalne ceny i opłaty dodatkowe za usługi przewozowe w publicznym transporcie zbiorowym.
Zazwyczaj dyskusja nad podwyżkami cen wnioskowanymi przez miejskie spółki ogranicza się do posiedzeń komisji Rady Miasta. Tym razem przeniosła się także na sesję. Przeciwny podwyżce cen biletów był m.in. radny Jerzy Jaworski (PO). Zgodziłby się na nią, gdyby standard usług świadczonych przez CLA był wyższy. Tymczasem w miejskich autobusach razi go brak klimatyzacji, a do tego szczelne okna, których nie da się otworzyć. Nie rozumie też, dlaczego CLA domaga się podwyżek za swoje usługi akurat w momencie, kiedy spadają ceny paliw.
Zbigniew Grzesiak, prezes Chełmskich Linii Autobusowych i wnioskodawca podwyżek, zaprzeczył, że w autobusach nie ma możliwości otwierania okien. Dodał też, że coraz więcej autobusów spółka wyposaża w klimatyzację. A jeśli chodzi o cenę paliwa, to jest ona tylko jednym ze składników kosztów i to wcale nie najistotniejszym, jakie ponosi spółka.
CLA w obronę wziął radny Longin Bożeński z PiS. – Nie biadolmy nad stanem komunikacji, bo mamy ją taką, na jaką nas stać – powiedział Bożeński dodając, że w warunkach mizerii finansowej spółce należy się uznanie, że trwa i do tego jeszcze się rozwija.
Ostatecznie spośród obecnych na sesji radnych 12 zagłosowało za przyjęciem uchwały, sześciu było przeciw, a jeden wstrzymał się od głosu. Na ten wynik wpływ miała zapewne również wypowiedź prezydent Agaty Fisz, która przypomniała, że w niedalekiej przeszłości był moment, kiedy CLA groziła upadłość.
– Naszą intencją jako organu założycielskiego jest utrzymanie tej spółki – powiedziała prezydent. – Ciąży na nas także odpowiedzialność za pracujących tam ludzi.
W latach 2011-2014 CLA zakupiły na rynku wtórnym 42 autobusy nowszej generacji za blisko 2,3 mln zł. Było to możliwe dzięki zaciągnięciu kredytów inwestycyjnych oraz dokapitalizowaniu spółki przez miasto.Koszty obsługi kredytów inwestycyjnych CLA będą ponosić do 2019 r. Ponadto w ciągu ostatnich czterech lat już w 17 autobusach został zainstalowany system GPS, umożliwiający kontrolę nad punktualnością przejazdu i ich prawidłowymi trasami.
W ramach testów w jednym z autobusów zainstalowano system monitoringu wizyjnego, który ma poprawić bezpieczeństwo pasażerów. Docelowo spółka planuje instalację tego systemu w większości swoich pojazdów.
Nowe ceny
– bilet jednorazowy pełnopłatny – 2,60 zł (dotychczas 2,20 zł, wzrost o 18 proc.)
– bilet ulgowy jednorazowy 42,3 proc. – 1,50 zł (dotychczas 1,30 zł, wzrost o 15,4 proc.
– bilet ulgowy jednorazowy 50 proc. – 1,30 zł (dotychczas 1,10 zł, wzrost o 18,2 proc
– bilet ulgowy jednorazowy 76,92 proc. – 0,60 zł (dotychczas 0,50 zł, wzrost o 20 proc.)
– opłata jednorazowa za przewóz bagażu i zwierząt – 1,30 zł (dotychczas – 1,10 zł,
wzrost o 18,2 proc.)
– bilet rodzinny wieloprzejazdowy jednorazowy, przejazd rodziców lub opiekunów z dziećmi do 18. roku życia) – 14,70 zł ( dotychczas 13 zł, wzrost o 13,1 proc.)