Dziewięć biur projektowych i konsorcjów jest zainteresowanych opracowaniem koncepcji programowej dla blisko 75-kilometrowej drogi ekspresowej S12 – od węzła Piaski Wschód do granicy z Ukrainą. Większość z nich złożyła oferty na wszystkie trzy odcinki, na jakie podzielono przygotowanie dokumentacji.
Na część I, od Piask do początku obwodnicy Chełma, wpłynęło sześć ofert o wartości od ok. 6,1 mln zł do ok. 9,8 mln zł. Na obwodnicę Chełma osiem ofert (od blisko 3,1 do ok. 4,8 mln zł) i tyle samo na dalszy odcinek do granicy w Dorohusku (od ok. 3,7 do prawie 6,7 mln zł). W tej chwili komisja przetargowa weryfikuje oferty.
– W ramach koncepcji programowej wykonawcy przygotują analizę i prognozę ruchu, opracowania geodezyjne i kartograficzne dla celów projektowania dróg, a także geologiczno-inżynierskie, hydrogeologiczne, geotechniczne i hydrologiczno-hydrauliczne – mówi Krzysztof Nalewajko, rzecznik prasowy lubelskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Lublinie.
W założeniach jest budowa dwujezdniowej drogi ekspresowej z dwoma pasami ruchu. Jeśli z analiz i prognoz ruchu będzie wynikała potrzeba zachowania rezerwy pod trzeci pas, przedstawią także rozwiązania wariantowe. Przewidziana jest budowa siedmiu węzłów: Dorohucza, Siedliszcze, Chełm Zachód, Chełm Północ, Chełm Okszów, Chełm Wschód i Dorohusk, a także ośmiu miejsc obsługi podróżnych, od najprostszych z miejscami parkingowymi i sanitariatami, po rozbudowane ze stacjami paliw i restauracjami oraz miejscem pod ewentualną budowę obiektów noclegowych.
Przypomnijmy, że na razie finansowanie ma zapewniona obwodnica Chełma, która ma być gotowa do 2023. Pozostałe odcinki powstaną, jeżeli zostaną wygospodarowane oszczędności na innych budowach dróg krajowych.
Wykonawcy koncepcji programowej będą mieć na to 23 miesiące, a wyniki ich pracy posłużą do opracowania dokumentacji przetargowej na wyłonienie wykonawcy inwestycji w trybie „projektuj i buduj”.
>>> Zobacz także mapy w większej rozdzielczości: