Urząd Miasta bierze się za uporządkowanie zasad umieszczania reklam, bo – jak twierdzą urzędnicy - kolorowe i niespójne reklamy swą pstrokacizną szpecą miejską przestrzeń publiczną, m.in. zasłaniając zabytki i punkty widokowe.
Coraz więcej miast decyduje się na wprowadzenie uchwał krajobrazowych. Procedury trwają lata, bo najtrudniejsze jest pogodzenie oczekiwań mieszkańców i przedsiębiorców. W Ciechanowie, Łodzi, Gdańsku, Sopocie, a ostatnio Cieszynie i Warszawie, uchwały już działają, dzięki czemu czytelne są zasady i warunki ustawiania w mieście obiektów małej architektury – ławek, klombów, śmietniczek, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń
Do przyjęcia uchwały krajobrazowej przygotowuje się teraz samorząd Chełma.
– Brak zasad określających miejsca, powierzchnie i kompozycje tablic czy billboardów powoduje chaos. Kolorowe i niespójne reklamy szpecą miejską przestrzeń publiczną – uzasadnia Damian Zieliński z Gabinetu Prezydenta Chełma. – Podkreślają to turyści i mieszkańcy, którzy m.in. za pośrednictwem mediów społecznościowych, sugerowali opracowanie uchwały krajobrazowej, czyli aktu prawnego regulującego zasady, na podstawie których można umieszczać w przestrzeni publicznej np. banery reklamowe.
Zakres prac dotyczy opracowania zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów i standardów jakościowych.
Samorząd zlecił opracowanie projektu uchwały krajobrazowej firmie Autorska Pracownia Architektoniczna "Arkada" z Białej Podlaskiej. Wartość zamówienia wynosi 72,5 tys. zł.
Termin wykonania umowy został wyznaczony na czerwiec 2022 roku. Wówczas projekt aktu prawnego zostanie przedłożony miejskim radnym.