Chełmska Starówka upstrzona jest reklamami i szyldami. Jest szansa, że to się zmieni
– Aby chronić przestrzeń publiczną i podnieść jej estetykę, już w 2010 roku sformułowaliśmy wytyczne konserwatorskie dotyczące instalowania szyldów i reklam – mówi Stanisława Rudnik, kierownik chełmskiej delegatury Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Lublinie. – Ich adresatami były samorządy Chełma, Krasnegostawu, Włodawy i Wojsławic, czyli te ośrodki, gdzie zachowała się staromiejska zabudowa. Oczekiwaliśmy opinii, ale też wyrażenia gotowości zastosowania się do naszych propozycji. Odzewu niestety nie było.
Rudnik podkreśla, ze samorządy generalnie podzielały potrzebę porządkowania staromiejskich przestrzeni, natomiast broniły się brakiem narzędzi prawnych. Tymczasem ten argument wytrąciła im przyjęta w ubiegłym roku tak zwana ustawa krajobrazowa. Między innymi stanowi, że samorządy na początek mają podejmować uchwały o przygotowaniu przez prezydenta miasta uchwały dotyczącej urządzeń reklamowych.
– Taką uchwałę Rada Miasta podjęła podczas ostatniej sesji – mówi Józef Górny, zastępca prezydenta miasta. – To uchwała intencyjna, która jest dopiero wstępem do trudnej i skomplikowanej pracy, której efektem może być uporządkowanie staromiejskiej przestrzeni. Przygotowanie ostatecznej uchwały będzie wymagało konsultacji z organizacjami kupieckimi, przedsiębiorcami, drogowcami, właścicielami posesji, mieszkańcami i oczywiście służbami ochrony zabytków – dodaje Górny.
W sformułowaniach warunków konserwatorskich dotyczących instalowania szyldów i urządzeń reklamowych na elewacjach budynków znajdujących się w obszarze wpisanym do rejestru zabytków między innymi znalazł się zapis, że forma reklamy musi być dostosowana do charakteru, wystroju oraz kolorystyki i miejsca umieszczenia. Zaleca się także minimalizowanie liczby reklam zgodnie z zasadą jeden podmiot, jedna reklama. Szyldy powinny być umieszczane przy wejściu do lokali, których dotyczą i to jedynie w parterach budynków.
Instalowanie reklam na konstrukcjach dachowych powinno być absolutnie wykluczone. Autorom warunków zależy też, aby przy projektowaniu szyldów i napisów ilość tekstu była maksymalnie ograniczana. W zamian należy stosować znaki graficzne bądź piktogramy związane z nazwą firmy oraz usługą. W obrębie staromiejskiego rynku najbardziej wskazane są reklamy, czy szyldy wykonane techniką metaloplastyki, odlewnictwa, kamieniarstwa, czy snycerstwa.