(SOSW w Doro
Uczniowie ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Dorohusku odnieśli wielki sukces. Zdobyli pierwsze miejsce i wyróżnienie w I Ogólnopolskim Konkursie Fotograficzno-Filmowym pod hasłem "Przyroda u Twoich drzwi”.
Z kolei na wyróżnienie w kategorii szkół ponadgimnazjalnych zasłużył Mariusz Rudzki, uczeń Szkoły Przysposabiającej do Pracy za pracę "Nadzieja”. Obie nagrodzone fotografie powstały w ramach zajęć działającego w SOSW koła fotograficznego oraz ekologicznego.
– Przyznaję, że sukces naszych wychowanków i nas zaskoczył – mówi Ewa Matela, dyrektor ośrodka.
– Dla nas to oczywiście wielka radość i dowód na to, że mimo upośledzenia uczniowie potrafią wykazywać się nadspodziewaną, artystyczną wrażliwością. Po prostu trzeba z nimi pracować, aby umożliwiać ujście ich skrywanym talentom.
Zdaniem dyrektor jest nieważne, ile w tych sukcesach było pracy opiekunów, a ile umiejętności i wrażliwości samych uczniów. Dość, że Krysia i Mariusz, chociaż nie do końca są w stanie ogarnąć to, co się stało, poczuli się szczęśliwi.
– To przemiłe dzieciaki – mówi o nich Matela. – Krysia mimo swojego wieku wciąż potrafi przytulać się do swoich opiekunów. A 20-letni już Mariusz jest otwarty na wszystko, co tylko nasz ośrodek jest w stanie mu zaoferować.
Warto podkreślić, że dorohuski SOSW był jedyną szkołą specjalną, która wzięła udział w konkursie. A czym nasi laureaci zwrócili uwagę jurorów? Krysia sfotografowała pole z ciągnącym pług traktorem i kroczącym w ślad za nim stadem bocianów.
Z kolei Mariusz skupił się na bratku wyrastającym ze szczeliny pomiędzy murem i chodnikiem. Oboje odebrali swoje nagrody podczas uroczystego wernisażu pokonkursowej wystawy w galerii "Pociąg do sztuki” na stacji Metro Świętokrzyska w Warszawie. Organizatorem konkursu była Fundacja Banku Ochrony Środowiska.
Jury konkursu w sumie oceniło 239 prac. Wyróżniony został także sam dorohuski ośrodek. Za podejmowanie i propagowanie wśród młodzieży działań ekologicznych otrzymał dyplom, ale też mikroskop z kamerą usb oraz aparat fotograficzny, aby rozwijać zainteresowania i dokumentować osiągnięcia uczniów.