Atutem miasta jest jego panorama zwieńczona zabytkowym kompleksem na Górze Chełmskiej. Dlatego tak rażą niedawno wybudowane reklamowe pylony. Ale wprowadzenie kodeksu reklamowego „przekracza możliwości” chełmskiego ratusza
– Panorama Chełma, niezależnie od której strony się wjeżdża do miasta, niezmiennie zachwyca – mówi pan Marcin, rodowity chełmianin. – Jego gospodarzom powinno zależeć, by to dobro chronić. Dlatego nie rozumiem, dlaczego wyrażono zgodę na reklamowe pylony Mc Donalda, KFC, czy Castoramy. Przecież i bez nich ludzie, by tam trafili.
Górujące nad miastem reklamy za sprawą podświetlenia są widoczne w dzień i w nocy.
– Trzy pylony stanęły w miejscach nie objętych ochroną konserwatorską – tłumaczy Paweł Wira, kierownik chełmskiej delegatury Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Lublinie. – Jedyne co udało nam się wskórać, to nieznaczne obniżenie reklamy KFC. Dlatego też już kilka lat temu nasz urząd zaproponował ratuszowi wypracowanie Kodeksu Reklamowego. Taki dokument mógłby zostać przyjęty w formie uchwały Rady Miasta. Jak dotąd chełmscy radni nad naszą propozycją się nie pochylili.
Zdaniem Wiry sprawę mogłyby załatwić także odpowiednie przepisy w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Sprawdziło się to m.in. w Krakowie, gdzie nie ma już agresywnych reklam, które konkurowałyby z zabytkami.
Poskromienie przedsiębiorców w ich reklamowych zapędach i ambicjach wydaje się sprawą pilną. Tym bardziej, że w mieście niedługo ma wyrosnąć kolejna galeria handlowa, a razem z nią kolejny reklamowy pylon.
– Tak zwana ustawa krajobrazowa obliguje samorządy do opracowania w formie uchwały Rady Miasta zasad lokalizacji między innymi nośników reklamowych – przyznaje Dorota Tworek-Kodeniec, p.o. dyrektora Wydziału Gospodarki Przestrzennej, Architektury i Budownictwa UM. – To bardzo pracochłonne, kosztowne i wymagające czasu zadanie. Na obecnym etapie przekracza nasze możliwości. Dlatego trzeba wygospodarować środki i zlecić przygotowanie uchwały wyspecjalizowanej firmie.
Taka uchwała ustala zasady i warunki sytuowania tablic reklamowych i urządzeń reklamowych, ale też obiektów małej architektury oraz ogrodzeń, ich gabaryty, standardy jakościowe oraz rodzaje materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane.