Piątek i sobota (2 i 3.10) to kolejne dni, które w Lublinie będą stały pod znakiem wschodniej kultury. Dzięki Konfrontacjom Teatralnym.
Międzynarodowy Festiwal "Konfrontacje Teatralne” zawsze był otwarty na Wschód. Na poprzednich edycjach występowały teatry z Białorusi, Ukrainy, Rosji, Łotwy i Litwy. Ich spektakle były konfrontowane z przedstawieniami trup polskich i zachodnich. Jednak tym razem wszyscy zagraniczni goście to artyści zza naszej wschodniej granicy – z bliska i bardzo daleka. Krajowi uczestnicy są w mniejszości.
Wcale nie ujmuje to imprezie konfrontacyjnego charakteru, rozumianego jako zderzanie ze sobą różnych kultur, postaw artystycznych, pomysłów i światopoglądów. Zaczęło się od wystawy Niebieskich Nosów.
W ubiegłym tygodniu na placu Litewskim stanęły stojaki z komiksowymi planszami przedstawiającymi dwie nagie kobiety symbolizujące Polskę i Rosję, wykłócające się o różne ważne sprawy. Ekspozycja wywołała wielkie kontrowersje, doszło nawet do jej częściowego zniszczenia.
Pierwszy spektakl festiwalu, work in progress Teatru Maat Projekt "Idiota albo Trans”, był konfrontacją rosyjskiej duszy i literatury (Fiodor Dostojewski) z polską wrażliwością i wyobraźnią (Tomasz Bazan). W przedstawieniu "Leningrad” usłyszeliśmy piosenki Siergieja "Sznura” Sznurowa w polskich przekładach i zaskakującym wykonaniu aktorów wrocławskiego Teatru Piosenki. Podobnych ujęć i zestawień było więcej. A następne przed nami.
Bardzo konfrontacyjnie zapowiada się spektakl Teatru Kameralnego z Czelabińska "Dostojewski – Chesterton: Paradoksy zbrodni, albo samotny jeździec apokalipsy”. Współczesny dramaturg Klim (Władimir Klimenko) umieścił w jednej sztuce bohaterów wykreowanych przez dwóch pisarzy: humorystycznego Anglika Gilberta Chestertona ("Paradoxes of Mr. Pond”) i minorowo zadumanego Rosjanina Fiodora Dostojewskiego ("Zbrodnia i kara”).
W ten sposób dwóch Brytyjczyków Mr. Pond i Cpt. Gahagan znajduje się w Rosji twarzą w twarz ze zbrodniarzem Raskolnikowem i bada motywy zabójstwa starej lichwiarki.
W dwuczęściowym przedstawieniu "Gogol. Wieczory” SounDrama Studio z Moskwy zaprezentuje opowiadania Mikołaja Gigola w ujęciu teatralnej awangardy, gdzie ruch sceniczny jest podporządkowany zasadom muzycznym, opera miesza się z rockiem i folklorem, muzycy stają się aktorami, aktorzy muzykami, a instrumenty muzyczne pełnia role istotnych figur dramatu.
Program
2.10 – piątek
14.00: Siergiej Bodrow, Czyngis-Chan / Apollo
16.00: Republikański Teatr Dramatu Białoruskiego, Powrót Głodomora / CK
18.15: SounDrama Studio, Gogol. Wieczory, część 1 / ACK
20.30: Teatr Kameralny, Dostojewski – Chesterton: Paradoksy zbrodni, albo samotny jeździec apokalipsy / ACK
3.10 – sobota
14.00: Petr Zelenka, Bracia Karamazow / Apollo
16.00: Teatr Kana, Geist / ACK
17.30: Cezary Wodziński, O transie – Dostojewski, wykład / CK
19.00: SounDrama Studio, Gogol. Wieczory, część 2 / ACK
19.00: Teatr Studio, Jesteś Bogiem…, czytanie performatywne / WK CK
21.00: Daisuke Yoshimoto, Ruiny ciała / CK
22.00: Rubl – koncert / CK
Bilety na spektakle i koncert do kupienia w kasie CK
Bilety na projekcje do nabycia w kasie kina Apollo