W tegorocznym programie "Kina pod gwiazdami” (od 23 do 31 lipca) filmy, które można oglądać kilka razy. Albo korepetycje wyrównawcze dla tych, którzy przegapili te tytuły w kinach.
– Układając program starałem się pokazać ważne europejskie produkcje, które coś osiągnęły na festiwalach a z drugiej strony opowiadają o problemach Europy w ogóle i krajów w których powstały – mówi Rafał Chwała, który przygotował tegoroczną edycję "Kina pod gwiazdami”.
– To nie jest kino rozrywkowe ani kino łatwe, ale doświadczenie poprzednich lat uczy, że jest widownia na takich pokazach. Pamiętam, że zeszłego lata, gdy pokazywałem polskie kino na filmie "Wszystko co kocham” było chyba ponad tysiąc osób. Wszystkie krzesełka i cały trawnik za ogrodzeniem zajmowali widzowie. Chcemy pokazać, że pokazy na wolnym powietrzu nie muszą być rozrywkowe. Kto szuka popkultury znajdzie ją w multipleksie. U nas jest kino ważne i wymagające uwagi – dodaje.
Rafał Chwała pytany o to, co koniecznie trzeba zobaczyć z przygotowanego przez niego zestawu wymienia trzy filmy, z których dwa są jednymi z cięższych w programie całego przeglądu.
"Głód” (reż. Steve McQueen) o więźniach z IRA, którzy walczą by nie byli traktowani jak kryminaliści ale jak więźniowie polityczni. "Białą wstążkę” (reż. Michael Haneke) o społeczności niemieckiej tuż przed wybuchem pierwszej wojny światowej.
I film, do którego autor przeglądu ma szczególny sentyment "Życie na podsłuchu” (reż. Florian Henckel von Donnersmarck) opisujący przerażającą, paranoiczną i czasami śmieszną historię systemu kontroli obywateli we wschodnich Niemczech.
Organizatorzy przewidują, że w związku z ostatnią premierą Teatru Provisorium Janusza Opryńskiego spore zainteresowanie wzbudzi pewnie ekranizacja "Braci Karamazow” (reż. Petr Helenka).
– Bez względu na pogodę wszystkie zaplanowane seanse się odbędą. W razie deszczu stawimy krzesełka dla widzów na scenie czyli pod dachem – mówi Chwała. I przypomina, że wszystkie projekcje są gratis.
agdy
Program
Sobota 23.07
Biała wstążka, reż. Michael Haneke
Twórca takich filmów jak "Pianistka" i "Ukryte", tym razem przygląda się społeczności niemieckiej tuż przed wybuchem pierwszej wojny światowej. Akcja filmu została osadzona w małej protestanckiej miejscowości na północy Niemiec. W latach 1913–1914 spokojne życie mieszkańców zostaje zakłócone przez serię dziwnych zdarzeń. Wydają się być one karą wymierzoną lokalnej społeczności i okazują się być związane z powszechnie przyjętym surowym modelem wychowania.
Haneke pokazuje rzeczywistość z punktu widzenia uczniów jednej ze szkół, których rodzice poprzez dobre maniery i wypełnianie obowiązków religijnych dążą do ideału (jego symbolem jest tytułowa biała wstążka). Ich działania są jednak często podszyte zdradą, zakłamaniem, nienawiścią i wykańczaniem psychicznym.
Niedziela 24.07
4 miesiące, 3 tygodnie, 2 dni, reż. Cristian Muniu
Akcja filmu rozgrywa się w ponurym rumuńskim miasteczku w ostatnich latach panowania komunistów w Rumunii. Młoda kobieta, Gabita, zachodzi w niechcianą ciążę. Boi się zostać samotną matką i obawia reakcji otoczenia. Postanawia więc poddać się aborcji. Z pomocą przychodzi jej przyjaciółka. Dziewczyna ta deklaruje, że pomoże ciężarnej znaleźć człowieka, który przeprowadzi zabieg.
Poniedziałek 25.07
Dziecko – reż. Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne
Bruno i Sonia są jeszcze bardzo młodzi. Ona ma osiemnaście lat, on dwadzieścia. Żyją z jej zasiłku i kradzieży popełnianych przez Bruna i jego gang. Kiedy pojawia się Jimmy, ich wspólne dziecko, nadejdzie czas, kiedy Bruno będzie musiał dokonać wyboru, czy wziąć odpowiedzialność za dziecko, czy nadal żyć jak do tej pory, zaspakajając tylko na własne potrzeby.
Wtorek 26.07
Bracia Karamazow – reż. Petr Zelenka
Historia rozgrywa się we współczesnej Polsce. Do Krakowa przyjeżdża zespół praskich aktorów z reżyserem przedstawienia (Roman Luknár) na czele, żeby podczas alternatywnego festiwalu w przestrzeni nieczynnej stalowni wystawić teatralną adaptację powieści Dostojewskiego. Sztuka teatralna, której podstawą jest dochodzenie w sprawie ojcobójstwa, opowiada historię rozpustnika i cynika Fiodora Karamazowa i jego czterech synów.
Środa 27.07
Głód – reż. Steve McQueen
Debiut reżyserski Steve'a McQueena. Irlandia Północna, członkowie paramilitarnej armii IRA w więzieniu organizują protest czystości. Walczą o to, aby ich status więzienny zmienić ze zwykłych kryminalistów na więźniów politycznych. Jeden z więźniów to Bobby Sands zatrzymany po strzelaninie z policją. Oddany sprawie postanawia przeprowadzić strajk głodowy....
Czwartek 28.07
Grbavica – reż. Jasmila Zbanic
Film przypomina jeden ze wstydliwych epizodów tej wojny - gwałty dokonywane przez serbskich żołnierzy na więzionych w obozach bośniackich kobietach. Wdowa po bośniackim żołnierzu, Esma, mieszka wraz z nastoletnią córką Sarą w jednej z dzielnic Sarajewa, Grbavicy. Dziewczynka właśnie weszła w trudny okres dojrzewania. Posługując się nawet drastycznymi środkami, stara się zmusić matkę do powiedzenia prawdy o swoim pochodzeniu
Piątek 29.07
Motyl i skafander – reż. Julian Schnabel
Prawdziwa historia redaktora francuskiego czasopisma "Elle”, Jean-Dominique'a Bauby, który w wieku 43 lat zostaje sparaliżowany w wyniku udaru. Paraliż obejmuje całe jego ciało z wyjątkiem lewego oka. Bauby mrugając próbuje odtworzyć wspomnienia i opisać wszystkie aspekty swojego wewnętrznego świata.
Sobota 30.07
Życie na podsłuchu – reż. Florian Henckel von Donnersmarck
Film porusza wciąż gorący temat służb specjalnych. Opisuje przerażającą, paranoiczną i czasami śmieszną historię systemu kontroli obywateli we wschodnich Niemczech. Historia oparta na faktach.
Niedziela 31.07
Kontrolerzy – reż. Nimrod Antal
Największy przebój węgierskich kin ostatnich lat. Opowieść o młodym człowieku Bulcsu, który uciekając od swojego dotychczasowego życia podejmuje pracę jako kontroler w metrze. Jego życiem od tej pory rządzą proste zasady. Ludzie, którzy chcę jeździć metrem muszą kupić bilet. Jego zadaniem jest sprawdzenie, czy faktycznie to zrobili. Życie Bulcsu zmienia się na lepsze.
(na podstawie materiałów organizatora)