Trawa szybko rośnie i woła o ścięcie!
Już najwyższy czas zacząć pierwsze koszenie. Na początek nie za nisko, tak na 1/3 wysokości źdźbła. Zanim jednak ruszymy na trawnik, należy dobrze przygotować sprzęt.
Krok pierwszy – wylej starą benzynę
– Jeżeli w zbiorniku została resztka paliwa, to należy ją wypalić na biegu jałowym. Przy okazji rozgrzewamy silnik, aby wymienić olej – mówi Michał Tarnowski, z lubelskiej firmy Partner Service.
Krok drugi – wymień olej
– Zawsze trzeba wymienić olej na nowy, zgodny z normą SAE30. Pojemność oleju należy sprawdzić w instrukcji obsługi. Na ogół jest to 0,6 litra.
Pamiętajmy, aby stosować olej firmowy, dedykowany do kosiarek. Niezalecane jest wlewanie oleju do silników samochodowych – mówi Sebastian Roszkowski,/b>, mechanik z firmy Partner Service. W trakcie operacji wymiany oleju, zbiornik paliwa musi być pusty.
Zawsze stosujmy oleje polecane przez producenta. Jeżeli mamy sprzęt np. firmy Brigss & Stratton, to stosujmy olej tego samego producenta.
Stary olej najlepiej wylać przez korek spustu w korpusie silnika. Jeśli nie mamy odpowiedniego klucza, to pozbywamy się oleju przez wlew. Pamiętać jednak należy, aby tłumik, filtr oleju i świeca były powyżej wlewu.
Koniecznie także trzeba przeczyścić filtr powietrza. Na ogół wystarczy go otrzepać albo przedmuchać sprężonym powietrzem. Gdy zauważymy uszkodzenia mechaniczne, to koniecznie należy założyć nowy filtr.
Krok trzeci – naostrz nóż
– Wyważenie noża łatwo sprawdzić w warunkach domowych. Wbijamy gwóźdź w deskę i wieszamy poziomo nóż. Odchylenie od linii horyzontalnej nie może być większe niż 15 stopni – dodaje Roszkowski.
Przed sezonem zalecane jest jednak, aby nóż naostrzyć i wyważyć w specjalistycznym zakładzie. Taka usługa kosztuje około 10 złotych.
Krok czwarty – obejrzyj korpus
Krok piąty – rozruch
Na koniec dźwignię hamulca docisnąć do górnego uchwytu i pociągając za uchwyt rozrusznika uruchomić silnik. Stosowanie tych zasad zapewni zapłon silnika już za pierwszym razem.
Pamiętajmy także o przesmarowaniu cięgieł oraz dźwigni. Najlepiej do tego użyć WD 40 lub smaru w areozolu.