Ozoboty, grafika 3D, tworzenie własnej gry platformowej – to tylko niektóre aktywności, do których w ramach Europejskiego Tygodnia Kodowania zachęcani są uczniowie Szkoły Podstawowej nr 18.
W Polsce w ramach CodeWeek kryje się ponad tysiąc wydarzeń związanych z kodowaniem i programowaniem. W szkole przy al. Długosza każdy dzień imprezy wydłużonej aż do dwóch tygodni poświęcony jest innej platformie do nauki kodowania. Zamiast tradycyjnych lekcji informatyki czas ten przeznaczony jest wyłącznie na zajęcia związane z kodowaniem i robotyką.
– W programie jest m.in. programowanie z robotami edukacyjnymi Ozobot, programowanie oparte na robotach budowanych w oparciu o platformę LEGO Mindstorms, czy tworzenie projektów w oparciu o grafikę 3D – wylicza Bogumił Piwoni, nauczyciel informatyki.
– Wcześniej zajęcia z kodowania mieliśmy tylko kilka razy – opowiada Ola, uczennica klasy 3. – Nie wydaje się ona szczególnie skomplikowana, ale warto to jeszcze poćwiczyć.
– Dla mnie kodowanie jest trudne. Nie mam pojęcia, czy je opanuję i czy do czegokolwiek mi się przyda – przyznaje jej koleżanka Gosia.
O tym, że tak jest uczniowie „Osiemnastki” dowiedzą się tworząc własną grę platformową w Scratchu, grając poprzez platformy edukacyjne wykorzystując podstawy programowania i logarytmiki oraz zastanawiając się… czy da się zmienić oceny w dzienniku elektronicznym.
– To wykorzystanie języka html w praktyce – śmieje się Bogumił Piwoni.
Zakończeniem zajęć związanych z kodowaniem będzie turniej robotyczny. Zadaniem uczniów będzie zbudowanie specjalnego pojazdu w oparciu o klocki Lego i technologię EV3.
– Tydzień Kodowania to dla nas nie tylko wydarzenie jednorazowe – zaznacza Katarzyna Orzeł, dyrektor szkoły i jednocześnie nauczyciel informatyki. – W jednej z klas z powodzeniem prowadzimy eksperyment pedagogiczny związany z robotyką, który otrzymał aprobatę Ministerstwa Edukacji. Chcemy tą inicjatywą objąć blisko pół tysiąca uczniów naszej szkoły. Jednocześnie dostosowując zajęcia także do uczniów najmłodszych klas, czyli dzieci 6-8 letnich.