Poradnie psychologiczno-pedagogiczne coraz częściej stwierdzają problemy z nauką. Psychologowie twierdzą jednak, że nie jest to dowód na zwiększenie skali problemu, ale wzrostu świadomości rodziców dzieci.
Czytaj Dziennik Wschodni bez ograniczeń. Sprawdź naszą ofertę
– Nauczyciele mówią nam, że do niedawna mieli w klasach kilku uczniów z orzeczeniem specyficznych trudności w czytaniu, pisaniu i liczeniu. Teraz mają kilku takich, których takich orzeczeń nie mają – usłyszeliśmy w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 7.
Opinia o występowaniu trudności w uczeniu się może być wystawiona najwcześniej w IV klasie szkoły podstawowej. Jest aktualna przez cały czas trwania nauki.
– To, czy dziecko ma rzeczywiste trudności z nauką, czy też dostrzeżone nieprawidłowości wynikają z zaniedbań dydaktycznych warto sprawdzić na etapie nauki w szkole podstawowej – mówi Agata Matuszewska, dyrektor Niepublicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej „Trampolina”. – Żeby uniknąć sytuacji, w którym zdobycie zaświadczenia staje się sposobem na ułatwienie sobie trudnego egzaminu zgodę na przeprowadzenie badań w gimnazjach lub szkole średniej wydać musi rada pedagogiczna szkoły konkretnego ucznia. Dzieje się tak naprawdę sporadycznie.
Jeśli zaświadczenie uda się zdobyć trafia ono do szkoły, a uczniowie mogą liczyć na przywileje w ocenianiu zarówno w trakcie roku szkolnego, jak i przy egzaminach.
– Takie zaświadczenia mogą być podstawą dostosowania warunków przeprowadzania sprawdzianu szóstoklasistów, egzaminu gimnazjalnego i egzaminu maturalnego – wylicza Renata Janicka, przedstawiciel OKE na teren województwa lubelskiego.
Ani wydział oświaty i wychowania ani kuratoria nie prowadzą jednak statystyk, jak wielu uczniów legitymuje się podobnym zaświadczeniem. Ma je jedynie Centralna Komisja Egzaminacyjna.
Co orzeka poradnia
• Dysleksja to trudności w czytaniu przejawiające się m.in. trudności w rozumieniu treści. Dysortografia to trudności z opanowaniem poprawnej pisowni.
• Dysortografię to popełnianie błędów ortograficznych mimo znajomości zasad pisowni. Dysgrafia to problemy z pisaniem określane potocznie jako „brzydkie pismo”.
• Dyskalkulia to problemy z nauką matematyki przejawiające się m.in. w niemożności porównywania liczebności zbiorów, czy oceny co jest większe a co mniejsze.
12,55 proc.
gimnazjalistów w Polsce zdających egzamin w 2015 roku miało zaświadczenie o dysleksji
7 proc.
gimnazjalistów w Polsce zdających egzamin w 2002 roku miało zaświadczenie o dysleksji
12,37 proc.
uczniów w naszym województwie ma zaświadczenie o dysleksji