Platforma edukacyjna dostosowana do potrzeb uczniów niepełnosprawnych, historyczna gra szkolna “Gra o rakietę. Szkoła konspiracji”, interaktywna mapa Lublina i przewodnik po miejskich muralach - to cztery zwycięskie projekty uczniów z Lublina i ze Świdniku w ogólnopolskim konkursie “Projektanci edukacji. Od pomysłu do projektu”.
Konkurs po raz dziesiąty już ogłosiło wydawnictwo Nowa Era. Napłynęło 887 projektów stworzonych przez ponad 24 tys. uczniów. Ich zadaniem było stworzenie konceptu, który będą mogli zrealizować jeśli wygrają konkurs zdobywając tym samym pieniądze na jego wykonanie.
– Co roku obserwujemy pewne trendy wśród uczniów zgłaszających swoje pomysły do konkursu. Podczas tej edycji bardzo dużo projektów dotyczyło walki ze smogiem, bardzo popularny był również temat “zero waste” i sprawy recyklingu, co pokazuje że dzieci i młodzież starają się stawić czoła globalnym zmianom, jakie zachodzą teraz na świecie – komentuje Małgorzata Jankowska, koordynatorka inicjatyw odpowiedzialnych społecznie w wydawnictwie Nowa Era i jurorka konkursu “Projektanci edukacji”.
– Niezależnie od tego, czy zgłoszone inicjatywy były związane z popularyzacją matematyki, programowania, czy z naukami humanistycznymi, widać że uczniowie chcą przede wszystkim wykorzystywać swoją wiedzę w realnym życiu. Bardzo ważne jest dla nich poczucie, że mogą wpływać na świat wokół nich i oddziaływać pozytywnie na innych ludzi. W swoich działaniach są bardzo odważni i pomysłowi, a my jako organizator konkursu jesteśmy z nich po prostu dumni – dodaje Jankowska.
Wśród finalistów znalazł się • Specjalny Ośrodek Szkolno - Wychowawczy dla Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnych im. Prof. Zofii Sękowskiej z projektem „Platforma edukacyjna - Technik Informatyk”. Jej użytkownicy otrzymają informacje, o tym w jaki sposób nauczyć się i przystąpić do egzaminów zawodowych i je zdać. Platforma będzie przystosowana dla uczniów z dysfunkcją wzroku, słuchu (tłumacz języka migowego) oraz napisana językiem dostosowanym do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów z autyzmem, w tym z Zespołem Aspergera.
• Zrealizowany zostanie także pomysł XIV Liceum Ogólnokształcącego przy ZSO Nr 1 im. Zbigniewa Herberta na przeprowadzenie w lutym trzydniowej gry w konspirację, której celem jest poznanie podstawowych zasad konspiracji oraz zdobycie wiedzy o akcji dostarczenia aliantom części rakiety V2 oraz wyników badań dokonanych przez polskich naukowców. Gra będzie niezwykła, bo uczniowie nie będą wiedzieli, kto bierze w niej udział. Podzieleni zostaną na grupy naukowców, konspiratorów, konfidentów, czy gestapowców i będą musieli odgrywać swoje role.
• W Szkole Podstawowej Nr 38 im. Henryka Sienkiewicza w Lublinie uczniowie klas II-III przygotują planszę Lublina z jego najważniejszymi zabytkami zapisanymi w formie kodów QR. Trasa zwiedzania będzie zaprogramowana dla robota mBot.
• W Szkole Podstawowej nr 5 im. Janusza Kusocińskiego w Świdniku uczniowie ożywią miejskie murale - każdy otrzyma tabliczkę z kodem QR, po zeskanowaniu którego będzie można wysłuchać i przeczytać związaną z nim historię na ekranie smartfona bądź tabletu. Nagranie będzie miało formę słuchowiska radiowego.