Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Hrubieszów

30 września 2018 r.
12:41

40-letnim pociągiem z niemieckiego "szrotu" zamiast Intercity [list]

Czy to nowy pomysł Ministerstwa Infrastruktury na kolej dalekobieżną w Polsce Wschodniej? - pytają w liście prowadzący stronę "Pociągiem do Hrubieszowa". Publikujemy ich tekst w całości.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

"Nie jest tajemnicą, że PKP Intercity S.A. miewa od dłuższego czasu cykliczne problemy z uruchamianiem pociągów na liniach niezelektryfikowanych. Nie uszło to także uwadze resortu infrastruktury, który jest organizatorem międzywojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich i w ramach wieloletniej umowy o świadczenie służby publicznej zleca to zadanie spółce PKP Intercity S.A. Jednocześnie zapewnia przewoźnikowi na ten cel dofinansowanie w wysokości około 700 mln zł rocznie. Problemy przewoźnika są tym bardziej nie na rękę rządzącym, że ci starają się jak mogą, aby wypełnić wyborcze obietnice poprawy dostępności komunikacyjnej, szczególnie w Polsce wschodniej i przywrócić (nieraz po wielu latach) kolej dalekobieżną „Polsce powiatowej”. Przykład znajdziemy także i na naszym lokalnym podwórku, gdzie po 13 latach przerwy powiat hrubieszowski odzyskał kolejowe połączenie ze światem za sprawą pociągu Intercity „Hetman” relacji Hrubieszów – Jelenia Góra. Połączenie zostało zorganizowane we współpracy ze stroną społeczną, co pozwoliło mu dość szybko zyskać popularność wśród licznego grona podróżujących z Zamojszczyzny do Krakowa czy na Śląsk. Nie zmieniły tego nawet okresowe problemy PKP Intercity z lokomotywami spalinowymi.

Nieco inaczej sytuacja wygląda w przypadku połączeń w Bieszczady. Tam PKP Intercity w grudniu 2017 roku skróciło swoje połączenia tylko do stacji Jasło, gdzie kończy się elektryczna sieć trakcyjna. Na obsługę ostatnich 70 km trasy do Krosna, Sanoka i Zagórza przewoźnikowi zabrakło już taboru i determinacji. I tutaj pojawiła się maleńka firemka SKPL Cargo z wielkopolskiego Zbierska, która od kilku lat zajmowała się lokalnymi przewozami sezonowymi w różnych częściach Polski, stosując do tego celu zbieraninę różnego rodzaju starego taboru, w tym pozyskane z Czech wagoniki motorowe mieszczące 35 pasażerów. Kolejarze z obu spółek szybko dogadali się z ministerstwem infrastruktury i od marca 2018 roku uruchomiono tymi właśnie wagonikami połączenia dojazdowe do składów dalekobieżnych na liczącej 70 km linii z Zagórza do Jasła.

Jak wiadomo, apetyt rośnie w miarę jedzenia. I tutaj dochodzimy do sedna sprawy bo zachęceni bieszczadzkim sukcesem SKPL-u oraz problemami z okresowym brakiem lokomotyw w PKP Intercity, kolejarze dość bezrefleksyjnie uznali, że można model bieszczadzki przenieść na odcinek Rzeszów – Hrubieszów, czyli jedyne połączenie dalekobieżne komunikujące Zamojszczyznę z Małopolską i Dolnym Śląskiem. Problem w tym, że jest to porywanie się z motyką na słońce, które nie tylko nie rozwiąże żadnych problemów, lecz wytworzy zupełnie nowe – głównie dla pasażerów.

Z Rzeszowa do Hrubieszowa jest 250 km a nie 70 km. Na większości wspomnianej trasy jeździ się z prędkościami 100 km/h, a nie max 70-80 km/h, jak w Bieszczadach. Ma to spore znaczenie, bo tabor SKPL, który miałby jeździć do Hrubieszowa, to 45-letnie pojazdy, które już swoje przeszły. Najpierw na niemieckich torach, potem zostały ściągnięte do Polski przez Koleje Śląskie i przystosowane do stricte regionalnych przewozów, by ostatecznie nie trafić na tory, lecz na bocznicę na której stały przez kolejne 10 lat. To stamtąd w drodze licytacji komorniczej wyciągnął je SKPL. Jak nie trudno się więc domyśleć, ten tabor odbiega znacząco od kursujących obecnie do Hrubieszowa zmodernizowanych wagonów PKP Intercity wyposażonych w klimatyzację, regulowane fotele z gniazdkami 230V i coraz częściej Wi-Fi. Żadnego z tych udogodnień nie ma pociągach SKPL, a planowana przesiadka na nie to nie krótka dojazdówka, jak w Bieszczadach, lecz czterogodzinna podróż w przeszłość, która zwyczajnie odstraszy pasażerów. To nie koniec problemów. Okazuje się, że Rzeszowie z powodu planowanej przebudowy stacji nie da się zrobić w cywilizowany sposób (czyli np. przy jednym peronie) przesiadki między pociągami PKP Intercity a SKPL, która miałaby zastąpić bezpośrednią podróż z Zamojszczyzny do Krakowa, Wrocławia czy Opola. To kolejny kłopot dla pasażerów, który odstraszy ich od kolei. To się po prostu nie może udać.

Tym bardziej zastanawia więc, jakim sposobem rozwiązanie to „przepchnięto” na etapie przygotowania rozkładu jazdy i zatwierdzania siatki połączeń? Czy ministerstwo zdaje sobie sprawę, że akceptując takie karkołomne propozycje kolejarzy tak naprawdę strzela w kolano swojej własnej polityce transportowej? Na debiut SKPL w Bieszczadach przyjechały ważne osobistości partii rządzącej. Był minister Andrzej Adamczyk oraz poseł Bogdan Rzońca, szef sejmowej komisji infrastruktury i nie ukrywali oni zadowolenia. Można się domyśleć, że dobry PR uzyskany wtedy przez SKPL bardzo przydał się przy „przepychaniu” kontrowersyjnych zamierzeń w odniesieniu do połączenia do Hrubieszowa. Cóż, politycy są politykami, a nie ekspertami i tym bardziej nie ekspertami znającymi lokalne warunki. Tym ważniejsze jest więc kto i co im sufluje.

Niestety smutna prawda jest taka, że kolejarze realizujący za państwowe pieniądze misję publiczną pasażera traktują trochę jak kłopotliwy dodatek. Dodatek, który poskarży się na opóźnienie lub odwołanie pociągu. Znacznie wdzięczniejszym klientem jest dla nich dotacja. Tak, jakby nie dostrzegali, że są to działania prowadzące do niszczenia frekwencji w pociągu, co może dać pełne podstawy kolejnej ekipie rządowej do podjęcia decyzji o likwidacji tego połączenia."

Zespół prowadzący stronę i fanpage "Pociągiem do Hrubieszowa": Robert Marchwiany, Bartosz Sojda, Marek Wesołowski

Pozostałe informacje

W sobotę apel dla "żołnierzy wyklętych". W asyście honorowej WP
Puławy

W sobotę apel dla "żołnierzy wyklętych". W asyście honorowej WP

Wkrótce pierwszy marca - Narodowy Dzień Pamięci Żołnierzy Wyklętych. W Puławach z tej okazji część mieszkańców zbiera się przed krzyżem stojącym przy ul. Centralnej, by oddać hołd tym, którzy zostali wierni niepodległej i demokratycznej Polsce - ojczyźnie, która wpadła w ręce Sowietów.

No i wszystko jasne! Sportowcem 2024 roku została Aleksandra Mirosław
ZDJĘCIA
galeria

No i wszystko jasne! Sportowcem 2024 roku została Aleksandra Mirosław

No i wszystko jest już jasne. XXI plebiscyt Sportowiec Roku 2024 organizowany przez Dziennik Wschodni wygrała Aleksandra Mirosław. Na podium znaleźli się jeszcze: żużlowiec Orlen Oil Motoru Lublin Bartosz Zmarzlik oraz bokserka Paco Lublin Julia Szeremeta.

Każdy zna to logo na żółtym tle. Teatr Andersena niedawno obchodził 70-lecie istnienia. Jakie będą jego dalsze losy?

Teatr Andersena zniknie z CSK? Miasto szuka nowej siedziby

Każdy duży i mały z Lublina zna to logo czarnego kogucika na żółtym tle. Teatr Andersena niedawno obchodził 70-lecie istnienia. Jednak jego dalsze losy są nieznane. Ratusz poszukuje dla placówki nowej siedziby.

Kto zostanie sportowcem roku 2024 w plebiscycie Dziennika Wschodniego? Oglądajcie
TRANSMISJA NA ŻYWO
film

Kto zostanie sportowcem roku 2024 w plebiscycie Dziennika Wschodniego? Oglądajcie

Rozpoczął się 21. finał plebiscytu na Sportowca Roku 2024. Nasi Czytelnicy wraz z kapitułą konkursu zdecydowali, kto zostanie nagrodzony.

Kolejna grupa ochotników zasiliła szeregi Legionu Ukraińskiego

Kolejna grupa ochotników zasiliła szeregi Legionu Ukraińskiego

Kolejni ochotnicy podpisali kontrakty z Siłami Zbrojnymi Ukrainy, rozpoczynając tym samym intensywne szkolenie na poligonie w województwie lubelskim. Od października zeszłego roku do naboru zgłosiło się ponad 1,5 tysiąca Ukraińców z całego świata.

Trener ChKS Chełm Krzysztof Andrzejewski chce razem z zespołem powrócić do wygrywania meczów

Wyjazdowe mecze siatkarzy ChKS Chełm i PZL Leonardo Avii Świdnik

ChKS Chełm zagra z Lechią Tomaszów Mazowiecki, a PZL Leonardo Avia Świdnik z Mickiewiczem Kluczbork.

Gęste mgły nad częścią Lubelszczyzny. IMGW wydaje alerty
AKTUALIZACJA

Gęste mgły nad częścią Lubelszczyzny. IMGW wydaje alerty

Gęste mgły ograniczające widoczność do 200 m - szykuje się niebezpieczna noc w województwie lubelskim.

Avia nie zagra w sobotę z Chełmianką

Derby przełożone. Avia zagra z Chełmianką dopiero za miesiąc

Jeden z ciekawszych meczów premierowej serii gier w grupie czwartej Betclic III ligi nie dojdzie do skutku ze względu na zły stan boiska przy ul. Sportowej. Avia Świdnik poinformowała, że zaplanowane na sobotę derby z Chełmianką zostały przełożone. Nowy termin to środa, 26 marca (godz. 14).

Czym są domy modułowe?

Czym są domy modułowe?

Domy modułowe zdobywają popularność głównie ze względu na szybki czas budowy oraz przewidywalne koszty inwestycji. W przeciwieństwie do tradycyjnych metod domy te powstają z gotowych elementów w fabryce, a na placu budowy są jedynie montowane. Dzięki temu budowa trwa zaledwie kilka dni!

Lublin stolicą jeździectwa. Przed nami halowe mistrzostwa województwa lubelskiego
NASZ PATRONAT

Lublin stolicą jeździectwa. Przed nami halowe mistrzostwa województwa lubelskiego

Już w najbliższy weekend Lublin stanie się areną zmagań najlepszych jeźdźców regionu. Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie zaprasza na Halowe Mistrzostwa Województwa Lubelskiego w Skokach oraz Ujeżdżeniu.

Wisła Puławy nie wznowi rozgrywek w niedzielę

Wisła Puławy bez licencji, inauguracja w Kaliszu odwołana

W piątek poznaliśmy werdykt Komisji ds. Licencji Klubowych PZPN. Skra Częstochowa odzyskała licencję na występy w Betclic II lidze, Puszcza może rozgrywać domowe mecze w Niepołomicach. Niestety, licencji nie odzyskała za to Wisła Puławy.

Wiola Luberecka otworzyła galerię gwiazd
PLEBISCYT SPORTOWIEC ROKU 2024

Wiola Luberecka otworzyła galerię gwiazd

15 lutego 2002 r. po raz pierwszy ogłosiliśmy personalia laureatów plebiscytu naszej redakcji na najlepszego i najpopularniejszego sportowca województwa lubelskiego. Czytelnicy Dziennika Wschodniego uznali, że na miano SPORTOWCA NR 1 zasłużyła Wioletta Luberecka, liderka piłkarek ręcznych MKS Montex.

Michał Zuber w zimie wzmocnił Avię

Wraca Betclic III liga. Avia kontra Chełmianka, Podlasie sprawdzi formę lidera

Trzecioligowcy wracają do gry. Ciekawie w pierwszej wiosennej serii gier zapowiada się przede wszystkim mecz derbowy pomiędzy Avią Świdnik, a Chełmianką. Zawody zostaną rozegrane w sobotę o godz. 13.

Rower miejski wraca do Chełma. Od jutra ponownie na ulicach

Rower miejski wraca do Chełma. Od jutra ponownie na ulicach

Od 1 marca mieszkańcy Chełma oraz okolicznych gmin ponownie będą mogli korzystać z systemu roweru miejskiego. Na ulice wraca 180 jednośladów, w tym klasyczne rowery, tandemy, rowery familijne oraz cargo.

Palety za ponad 3 mln zatrzymane na granicy. Trwa ich weryfikacja

Palety za ponad 3 mln zatrzymane na granicy. Trwa ich weryfikacja

Weryfikowane są zgłoszenia celne z Chin i Kazachstanu, gdzie krajami tranzytowymi są m.in. Białoruś, Litwa i Łotwa. Wartość towaru to ponad 3 mln zł.

ALARM24

Masz dla nas temat? Daj nam znać pod numerem:
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

kliknij i poinformuj nas!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium