Zarządzająca m.in. serwisami o2.pl, pudelek.pl, wrzuta.pl czy kafeteria.pl grupa o2 SA opublikowała swój prospekt emisyjny. Władze spółki zamierzają wprowadzić na giełdę 19,3 proc. akcji grupy, a pozyskane pieniądze przeznaczyć na rozwój oferty reklamowej.
"Stawiamy przede wszystkim na przejęcia, nie zaniedbując rozwoju organicznego. Obecnie rozmawiamy z kilkoma podmiotami działającymi na rynku internetowym. Jeśli zrealizujemy wszystkie założenia inwestycyjne, na akwizycję przeznaczymy ponad 46 mln zł" - powiedział jeden z założycieli firmy Jacek Świderski.
Cechą charakterystyczną o2 jest to, że od początku była wyłączną własnością założycieli (obecnie przez trzy należące do nich, zarejestrowane na Cyprze spółki: Bridge20 Enterprises Limited, Jadhave Holdings Limited oraz Borgosia Investments Limited). Jak twierdzi Świderski, inwestorzy interesowali się grupą od wielu lat, jednak twórcy firmy nie chcieli pozbywać się nad nią kontroli. Po wprowadzeniu planowanych akcji na giełdę w portfelach trzech cypryjskich spółek wciąż pozostanie po 26,9 proc. wszystkich akcji o2 SA.
"Najciekawsze scenariusze zawsze kończyły się oddaniem kontroli nad spółką. Albo od razu, albo za pięć lat – zawsze zakładały, że w którymś momencie musimy +wylogować się+ z biznesu" – powiedział Świderski. "Doszliśmy do wniosku, że partnerem lepiej odpowiadającym również naszym potrzebom menedżerskim, związanym z naszą realizacją zawodową, będzie rynek kapitałowy. Z założenia stawia on na nas, na to, że my +ciągniemy+ ten biznes" - dodał.
Historia o2.pl
Obecnie grupa nadal oferuje usługę bezpłatnej poczty, a dodatkowo jest w posiadaniu około 70 serwisów informacyjno-rozrywkowych. Część z nich wydawanych jest przez należące do grupy spółki z o.o. FREE4FRESH (wrzuta.pl) czy http (pudelek.pl). Grupa o2 SA posiada również 78,3 proc. udziałów w Social Hackers sp. z o.o. (wydawca serwisu fejs.pl) oraz 30 proc. akcji notowanej na NewConnect spółki – Socializer SA (agencja zajmująca się usługami w mediach społecznościowych).
Według badania Megapanel PBI/Gemius (wyniki za maj 2012) witryny internetowe należące do całej grupy miesięcznie odwiedza ponad 9,5 mln użytkowników, co daje im zasięg 49,15 proc. populacji internautów w Polsce. (PAP)