Poczta Polska powoli rezygnuje z tradycyjnych listów poleconych i awizo. Od 1 stycznia niektóre listy będą wysyłane na cyfrową skrzynkę.
Poczta Polska uruchamia system e-Doręczenia, który jest elektronicznym odpowiednikiem listów poleconych. Docelowo ma to zastąpić tradycyjne odbieranie ważnej korespondencji na poczcie lub od listonosza.
Od 1 stycznia obowiązek korzystania z systemu będzie dotyczył instytucji publicznych, takich jak urzędy skarbowe i samorządy, oraz zawodów zaufania publicznego, w tym adwokatów, radców prawnych i księgowych.
- Usługa umożliwia szybką i bezpieczną komunikację między podmiotami publicznymi, przedstawicielami zawodów zaufania publicznego, firmami i obywatelami. Docelowo, e-Doręczenia będą obowiązkowe dla wszystkich podmiotów publicznych. Będą one miały obowiązek wysyłać i odbierać dokumenty z wykorzystaniem tego systemu - mówi Joanna Trzaska-Wieczorek, rzeczniczka Poczty Polskiej.
O tym, kolejności zobowiązania podmiotów, które będą musiały zacząć korzystać z systemu decyduje Ministerstwo Cyfryzacji.
Dla obywateli korzystanie z systemu nie jest obowiązkowe, a jedynie dobrowolne. Osoby, które się zdecydują, muszą założyć cyfrową skrzynkę odbiorczą. Najpierw należy złożyć wniosek o nadanie tzw. Adresu do Doręczeń Elektronicznych po zalogowaniu na stronie www.edoreczenia.gov.pl.
Oprócz odbierania ważnych urzędowych pism, za pomocą skrzynki, można również odbierać i nadawać e-Polecone, które umożliwiają korespondencję między podmiotami niepublicznymi.
Osoby, które nie zdecydują się na e-Doręczenia, mogą korzystać z Publicznej Usługi Hybrydowej (PUH), obsługiwanej przez Pocztę Polską. W ramach tej opcji dokumenty wysyłane elektronicznie są drukowane i doręczane tradycyjnie w formie papierowej.