Już od dzisiaj wszyscy obywatele RP mogą zastrzec swój numer PESEL. Według prawodawców, ma to na celu zabezpieczenie Polaków przed oszustwami i kradzieżami danych.
Mało kto wie, że PESEL to skrót od Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności. Numer PESEL to jedenastocyfrowy symbol numeryczny, jednoznacznie identyfikujący osobę fizyczną. Zawiera datę urodzenia, numer porządkowy, oznaczenie płci i liczbę kontrolną. Gromadzone są na nim dane dotyczące osoby i jest jednym z głównych identyfikatorów urzędowych obywatela.
Zastrzeżenie numeru PESEL możliwe jest dzięki ustawie o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości. Mowa tutaj o walce z wyłudzaniem kredytów, czy wyrabiania duplikatu karty SIM, która może być wykorzystywana przy autoryzacji transakcji bankowych.
Jak można zastrzec numer PESEL?
Aby skorzystać z usługi elektronicznie, potrzebne jest posiadanie profilu zaufanego, podpisu kwalifikowanego, e-dowodu lub danych do logowania do bankowości elektronicznej.
Zastrzeżenie lub cofnięcie zastrzeżenia PESELu można zrobić w kilku prostych krokach:
- Na stronie internetowej GOV.PL kliknij przycisk Zastrzeż PESEL lub cofnij zastrzeżenie i zaloguj się. System przeniesie cię do mObywatel.gov.pl.
- Wybierz sekcję Twoje dane, a następnie Rejestr zastrzeżeń PESEL.
- Wybierz Zastrzeż PESEL lub Cofnij zastrzeżenie.
Jeśli nie możemy zrobić tego elektornicznie, można to zrobić w dowolnym urzędzie gminy (konieczne jest posiadanie papierowego wniosku), w banku lub na poczcie. Wystarczy wypełnić prosty wniosek i okazać dokument tożsamości w celu weryfikacji. Usluga jest całkowicie bezpłatna i natychmiastowa.
Od 1 czerwca 2024 r. instytucje finansowe (np. banki) będą miały obowiązek weryfikować, czy numer PESEL jest zastrzeżony przy zawieraniu np. umowy kredytu lub pożyczki.