Jeśli Twój pociąg spóźni się o godzinę - kolej odda ci ćwierć ceny biletu. Jeśli spóźni się o dwie - odda połowę. Od dzisiaj takie zasady znane dotąd tylko z połączeń "z wyższej półki obowiązują także w popularnych pociągach dalekobieżnych TLK
Przyczyna opóźnienia nie jest istotna.
- Obowiązku wypłacania pieniędzy nie zdejmują z nas ani warunki atmosferyczne, ani to, że zepsuł się pociąg innego przewoźnika blokując przejazd naszemu, ani nawet drastyczne przypadki, gdy ktoś rzuca się pod nasz pociąg - mówi Beata Czemerajda z PKP Intercity.
Formalności wymagane od pasażera są ograniczone do minimum. - Trzeba zachować bilet i złożyć reklamację - mówi Czemerajda. Można to zrobić w kasach biletowych na większych dworcach albo pocztą. - Można też zeskanować bilet i wysłać do nas mailem.
W oficjalnych komunikatach spółka podkreśla, że składając reklamację należy dołączyć poświadczenie od konduktora.
-To ułatwia nam postępowanie, ale nie jest konieczne. Sami też możemy sprawdzić, czy pociąg był spóźniony i o ile - mówi Czemerajda. Tym samym pasażerowie nie będą musieli przedzierać się przez korytarze, żeby odnaleźć konduktora z odpowiednią pieczątką.
Rekompensata w przypadku spóźnienia pociągu o co najmniej godzinę wynosi 25 proc. ceny biletu, zaś w przypadku spóźnienia o co dwie godziny jest to już 50 proc. ceny biletu. Co ważne, odszkodowanie nie jest wypłacane, gdyby miało wynosić równowartość 4 euro lub mniej.
Niezależnie od tego jeśli pociąg PKP Intercity jest opóźniony zimą o co najmniej pół godziny, pasażerowi przysługują gorące napoje, może też się przesiąść do składu innego przewoźnika.
Od początku roku do końca września w Polsce aż 4042 pociągi pasażerskie dotarły do celu z co najmniej godzinnym opóźnieniem, w tym 1324 były spóźnione o więcej, niż dwie godziny. To oficjalne dane Urzędu Transportu Kolejowego, ale sprawiedliwie trzeba tu podkreślić, że dotyczy to wszystkich przewoźników.
Z danych UTK wynika jednak, że PKP Intercity miała w III kwartale b.r. najniższy wskaźnik punktualności (71,18 proc.) ze wszystkich uwzględnianych w tym zestawieniu przewoźników. Za punktualne uznano tu pociągi mające nie więcej, niż 5 minut opóźnienia na stacji docelowej.