Za kilka dni ruszy remont drogi 815, od Lubartowa do Parczewa. Za nieco ponad 260 milionów złotych drogowcy gruntownie przebudują 36 kilometrów trasy
Na tę inwestycję kierowcy czekali od lat. 36-kilometrowy odcinek drogi wojewódzkiej 815, od Lubartowa do Parczewa, jest mocno zdegradowany. Pofalowana nawierzchnia woła o remont.
– Droga, jak na dzisiejsze standardy, jest dość niebezpieczna, wąska i nierówna. Ponieważ przecina wiele miejscowości, ze względu na brak szerokich poboczy, istnieje duże ryzyko potrącenia pieszego, szczególnie nocą – mówi Jerzy Kulik, kierowca z Parczewa.
Według oficjalnej nomenklatury powstanie droga klasy „G” dostosowana do nośności 115 kN/oś. A to oznacza, że ta droga będzie dostosowana do obsługi 40-tonowych ciężarówek. Szerokość pasów ruchu zostanie zwiększona z 3 do 3,5 metra każdy. Powstaną również pobocza o szerokości 1,5 metra.
– Na tę drogę od dawna czekali zarówno przedsiębiorcy z terenu powiatu parczewskiego, jak też przede wszystkim mieszkańcy. Tak długi, 36-kilometrowy odcinek, znacząco poprawi połączenie pobliskich miejscowości z Lublinem, ale także pozwoli włączyć Parczew i okolice do sieci drogowej bezpośrednio skomunikowanej z drogą ekspresową S19. Chcemy, żeby prace na drodze 815 ruszyły już w połowie lipca – mówi Sławomir Sosnowski, marszałek województwa lubelskiego.
Kilka dni temu, główny wykonawca, firma Strabag, przejęła plac budowy. – To jest duże wyzwanie dla wykonawcy, bo droga przebiega po niestabilnych gruntach. Na części odcinków należy wymienić grunty, palować, a część zbudować na tzw. materacach – mówi Andrzej Gwozda, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Lublinie.
Inwestycja będzie realizowana w cyklu dwuletnim. O ile aura nie będzie płatać figli, to nową „815” kierowcy pojadą na koniec 2019 roku. Do tego czasu muszą się uzbroić w cierpliwość i przygotować się na duże utrudnienia. Na tym 36-kilometrowym odcinku może funkcjonować nawet do 10 wahadeł.
Zakres planowanych prac jest olbrzymi. Od wymiany nawierzchni, podbudowy, do przebudowy infrastruktury. Plan zakłada budowę 32 obiektów inżynierskich, w tym przebudowę i budowę 6 obiektów mostowych. Największym wyzwaniem będzie wymiana mostu nad Wieprzem w Szczekarkowie.
Na całym odcinku zaprojektowano ścieżkę rowerową, a także 40 zatok autobusowych. Całkowita wartość remontu to aż 260,3 mln zł.