

Ulica Nałęczowska w Lublinie czeka na duże zmiany. W rejonie skrzyżowania z Aleją Kraśnicką planowana jest budowa nowoczesnego kompleksu z wysokimi wieżowcami, przestrzeniami usługowymi i placem miejskim. Inwestorzy podkreślają, że projekt odpowiada na realne potrzeby miasta i będzie korzystny dla jego rozwoju. Decydować będzie Rada Miasta.

Nowa inwestycja wpasować ma się w tereny położone między ulicą Nałęczowską, Głęboką i Aleją Kraśnicką. W ramach projektu pojawić ma się przede wszystkim 70-metrowy wieżowiec przy al. Kraśnickiej. Miałby stanąć obok istniejącego biurowca przy ul. Nałęczowskiej o wysokości 55 metrów.
W ramach inwestycji ma powstać 476 mieszkań, z czego 256 znajdzie się w 18-kondygnacyjnym wieżowcu. Ponadto na kilka pięter w górę wznieść miałby się parking nadziemny.
Poza budynkami wysokościowymi przewidziano zabudowę usługową i częściowo mieszkaniową. Plan zakłada także stworzenie nowego placu miejskiego, który będzie pełnił funkcję przestrzeni publicznej z zielenią urządzoną, miejscami do wypoczynku, placami zabaw oraz elementami małej architektury.
Inwestycja obejmuje również budowę nowej siatki ulic oraz ścieżek pieszych i rowerowych, co ma poprawić komunikację w tej części miasta. Całość zabudowy ma tworzyć spójną strukturę śródmiejską o wysokiej intensywności.
W dokumentacji inwestorzy zwracają uwagę, że „zmiany proponowane w projekcie podyktowane są potrzebami rynkowymi miasta Lublin w zakresie wzmocnienia wielofunkcyjnego, doskonale skomunikowanego, miastotwórczego ośrodka, którego funkcje doskonale uzupełniają się na przestrzeni doby i tygodnia, stojąc w opozycji do archaicznych koncepcji ośrodków wyłącznie biurowych tzw. „mordorów” czy też odległych „sypialni mieszkaniowych”.
Na terenie inwestycji przewidziano także szereg rozwiązań ekologicznych. Wszystkie nowe budynki będą musiały mieć dachy zielone, a zagospodarowanie terenu będzie uwzględniać elementy tzw. błękitno-zielonej infrastruktury, takie jak ogrody deszczowe czy zbiorniki retencyjne. Nowe powierzchnie zielone mają nie tylko poprawić estetykę, ale także wspierać retencję wód opadowych.
Pod parkingami i placami planuje się budowę garaży podziemnych, a na całym obszarze ma powstać odpowiednia liczba naziemnych miejsc postojowych. Projekt zakłada także kładki nad poziomem parteru, które połączą niektóre budynki, poprawiając komfort użytkowania kompleksu.
Ważnym elementem planu jest ograniczenie funkcji handlowych. Na terenie inwestycji nie będą mogły powstać galerie handlowe ani duże sklepy wielkopowierzchniowe. Inwestycja nastawiona jest na rozwój usług codziennych, gastronomii.
Co oferuje inwestor?
Wcześniej informowaliśmy, że miasto ma otrzymać w ramach umowy z inwestorem 20 miejsc parkingowych. Ta koncepcja jest już nieaktualna.
Teraz w zamian za zgodę na realizację projektu inwestorzy zobowiązali się do wykonania szeregu działań na rzecz miasta. Obejmują one przede wszystkim:
- budowę nowego układu drogowego wraz z chodnikami i drogami rowerowymi oraz przekazanie ich miastu,
- remont nawierzchni jezdni al. Kraśnickiej w uzgodnionym zakresie,
- uzbrojenie terenu inwestycji, w tym zapewnienie podłączeń do miejskich sieci infrastruktury technicznej,
- realizację placu miejskiego z terenami zielonymi i przestrzeniami rekreacyjnymi,
- poprawę infrastruktury technicznej, w tym rozbudowę sieci szerokopasmowych,
- budowę wielopoziomowego parkingu oraz zapewnienie miejsc postojowych dla rowerów.
Inwestorzy argumenują także, że projekt zagwarantuje pozytywny bilans finansowy dla miasta (wzrost wartości sąsiednich nieruchomości stanowiących własność Gminy Lublin lub Skarbu Państwa, wpływy z podatków).
Radni w listopadzie ub. roku powiedzieli już „tak”. Przystąpiono wtedy do negocjacji z inwestorem. Teraz po zmianie koncepcji radni będą decydować raz jeszcze.
W tym roku padła już zgoda na inny ZPI — w rejonie ul. Chodźki. Tam w ramach zintegrowanego planu powstać mają trzy bloki. Radni zgodzili się na ten pomysł, mimo, że wcześniej wydali dla tych samych działek decyzję w ramach specustawy mieszkaniowej, tzw. „lex deweloper”.
