Symbolicznym wbiciem pierwszej łopaty oficjalnie rozpoczęto prace na budowie obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego w ciągu drogi ekspresowej S17.
Trasa przebiegać będzie po wschodniej stronie miasta. Na przecięciu z drogą wojewódzką nr 850 powstanie węzeł Tomaszów Lubelski Północ, a na włączeniu do przebiegu DK17 węzeł Tomaszów Lubelski Południe. Nad doliną rzeki Sołokiji droga pobiegnie estakadą, zbudowane zostaną również drogi dojazdowe o łącznej długości 13,8 km przeznaczone do obsługi ruchu lokalnego.
W pierwotnym projekcie obwodnica Tomaszowa Lubelskiego miała być drogą jednojezdniową z obiektami inżynierskimi przechodzącymi nad trasą dostosowanymi do docelowych dwóch jezdni. Po wprowadzonych zmianach, na odcinkach w obrębie węzłów, powstanie droga w układzie docelowym z dwoma jezdniami. Na pozostałej części będzie jezdniowa, a drugą nitkę zyska wraz z budową S17 od Piask do Hrebennego.
Wartość robót budowlanych to ok. 193,5 mln zł, a całkowity koszt inwestycji, uwzględniający wykup gruntów, prace projektowe, archeologiczne oraz nadzór nad realizacją, to blisko 292 mln zł. Planowany termin ukończenia budowy obwodnicy to wiosna 2021 r.
Kolejne odcinki S17
Ukończenie obwodnicy zbiegnie się z wyłanianiem wykonawców na dalsze odcinki S17. Przypomnijmy, że projektanci pracują już nad dokumentacją przygotowawczą dla 120-kilometrowej trasy od Piask do Hrebennego, łącznie z dobudową drugiej jezdni na obw. Tomaszowa Lubelskiego.
Dla siedmiu odcinków: węzeł Piaski Wschód – w. Łopiennik (ok. 15,9 km), w. Krasnystaw Północ – w. Izbica (ok. 17,8 km), w. Izbica – w. Zamość Sitaniec (ok. 10,3 km), w. Zamość Wschód – w. Zamość Południe (ok. 12,2 km), w. Zamość Południe – Tomaszów Lubelski (początek obw. ok. 18 km), obwodnica Tomaszowa Lubelskiego (dobudowa drugiej jezdni ok. 6,7 km) oraz Tomaszów Lubelski – Hrebenne (ok. 17,3 km) opracowywana jest koncepcja programowa. Natomiast dla dwóch odcinków: pomiędzy węzłami Łopiennik i Krasnystaw Północ (ok. 9,8 km) oraz Zamość Sitaniec i Zamość Wschód (ok. 12 km) opracowywane jest studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe.
Firma Mosty Katowice zajmuje się opracowaniem dokumentacji dla pięciu odcinków od Piask do węzła Zamość Wschód, a nad dalszą częścią trasy pracują projektanci z biura IVIA. Ukończenie tej dokumentacji pozwoli ogłosić przetarg na wyłonienie wykonawcy inwestycji w systemie projektuj i buduj. Realizacja trasy od Piask do Hrebennego przewidziana jest na lata 2021-2025.
>>> Budowa dróg ekspresowych w woj. lubelskim. Część w budowie, reszta na papierze