Komendant Nadbużańskiego Oddziału Straży Granicznej wznowił przyjmowanie podań do służby przygotowawczej. Jeszcze w październiku planuje zatrudnić 12 funkcjonariuszy i kolejnych 28 w grudniu
W ramach ubiegłorocznego naboru do NOSG trafiło 80 osób. Zostali wyłonieni spośród ponad 1,5 tys. kandydatów. Oznacza to, że surowym wymogom rekrutacyjnym sprostał zaledwie co 18. kandydat.
– Składający podania to przede wszystkim mieszkańcy województwa lubelskiego – mówi ppor. SG Dariusz Sienicki, rzecznik komendanta NOSG. – Zdecydowana większość ma wyższe wykształcenie, często na poziomie magisterskim. W tym roku preferowani są prawnicy, informatycy, elektronicy oraz osoby z przygotowaniem do pracy w kryptografii, optoelektronice, łączności i telekomunikacji.
Służbę w SG może pełnić osoba posiadająca wyłącznie obywatelstwo polskie, o nieposzlakowanej opinii, niekarana za przestępstwo (także skarbowe), korzystająca w pełni z praw publicznych, posiadająca zdolność fizyczną i psychiczną do służby w formacjach uzbrojonych, podległych szczególnej dyscyplinie służbowej.
W dniu przyjęcia do służby kandydat nie może przekroczyć 35. roku życia. Odstępstwem od tej reguły mogą być szczególnie uzasadnione przypadki, ze względu na posiadane kwalifikacje lub umiejętności przydatne do pełnienia służby w SG.
Postępowanie kwalifikacyjne składa się z dwóch etapów. Pierwszy sprowadza się do przeglądu złożonych przez kandydata dokumentów, wstępnej rozmowy kwalifikacyjnej, testów psychologicznych i próbnego egzaminu sprawności fizycznej.
– Drugi etap kwalifikacji odbywa się w jednym z ośrodków szkolenia Straży Granicznej – tłumaczy ppor. SG Sienicki. – Składa się on z pisemnych testów z wiedzy ogólnej i znajomości języka obcego, testu sprawności fizycznej i kolejnej rozmowy kwalifikacyjnej. Kandydaci, którzy pozytywnie przejdą te sprawdziany, kierowani są jeszcze do rejonowej komisji lekarskiej celem ostatecznego ustalenia ich zdolności do służby.
Więcej informacji na temat naboru na ww.nadbuzanski.strazgraniczna.pl
Jest praca w policji
Rekrutację prowadzi również lubelska policja. W tym roku do służby planuje przyjąć 98 osób (2 listopada 22 osoby, a 28 grudnia 76 osób). – Zainteresowanie od kilku lat jest na podobnym poziomie. Chętnych nie brakuje – mówi podinsp. Tomasz Macieszczuk z Sekcji Doboru Wydziału Kadr i Szkolenia KWP w Lublinie.
Poszukiwani są kandydaci do pracy w oddziale prewencji w Lublinie, a także w komendach miejskich i powiatowych w naszym regionie. Kto może aplikować? Polscy obywatele o nieposzlakowanej opinii, bez wyroków, posiadający co najmniej średnie wykształcenie.
Osoby chcące wstąpić w szeregi policji, będą musiały zmierzyć się z testem wiedzy i przejść egzamin sprawnościowy. W teście wiedzy kandydaci muszą odpowiedzieć na 40 pytań dotyczących funkcjonowania władzy ustawodawczej, wykonawczej i sądowniczej oraz z zakresu bezpieczeństwa publicznego.
Z kolei egzamin sprawnościowy polega na pokonaniu toru przeszkód w określonym czasie. Na końcu trzeba przejść test psychologiczny i odbyć rozmowę kwalifikacyjną. Kolejnym etapem jest ponad półroczne szkolenie.
Na początek kursant może liczyć na pobory w wysokości 1939 zł. Po przejściu szkolenia podstawowa pensja policjanta wyniesie 2830 zł. Z kolei dzielnicowy czy kontroler ruchu drogowego zarobi 3491 zł a detektyw/asystent 3748 zł (kwoty netto).
Szczegółów na temat rekrutacji udziela Sekcja Doboru Wydziału Kadr i Szkolenia KWP w Lublinie pod nr tel. 81 535 46 55. Policja przyjmuje podania we wtorki, środy i czwartki w godz. od 8 do 14 przy ul. Narutowicza 73 (pokój nr 2).