Na tę decyzję drogowcy czekali od dłuższego czasu. Jest ZRID na budowę trasy S19 między Niedrzwicą Dużą a Kraśnikiem. Oznacza to, że mogą ruszać prace budowlane
Decyzja dotyczy ostatniego, szóstego odcinka S19 po stronie woj. lubelskiego. Chodzi o ok. 20-kilometrowy fragment ekspresówki, którego wykonawcą jest Mota-Engil. Firma już wcześniej zaczęła gromadzić na placu budowy kruszywa, a dzięki decyzji ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej) na pola wjadą niebawem koparki i ruszą prace ziemne.
– Wydanie decyzji umożliwi też rozpoczęcie pracy biegłym rzeczoznawcom majątkowym, pracującym na zlecenie wojewody. Oznacza to też rozpoczęcie procedury przyznawania odszkodowań właścicielom nieruchomości przejętych pod budowę trasy – dodaje Krzysztof Nalewajko z Biura Generalnego Dyrektora GDDKiA
Budowa 130-kilometrowej drogi S19 między Lublinem a Sokołowem Małopolskim została podzielona na 12 odcinków, z czego sześć powstaje w naszym regionie a sześć na Podkarpaciu.
W woj. lubelskim na pięciu odcinkach prace trwają już od jakiegoś czasu i idą pełną parą. Codziennie od poniedziałku do soboty pracuje w terenie kilkaset osób. Prowadzone są głównie prace ziemne, które polegają m. in. na wymianie i wzmacnianiu gruntu. W niektórych miejscach widać pierwsze fundamenty, na których powstaną obiekty inżynierskie (np. mosty, przejścia dla zwierząt).
Na odcinku między Kraśnikiem a Janowem Lubelskim prace zaawansowane są w około 15 procentach, a największy postęp widać na ok. 7-kilometrowej obwodnicy Janowa Lubelskiego (ok. 25 proc. zaawansowania prac).
Z kolei między Janowem Lubelskim a granicą województw zakończyły się wycinki lasów i trwa usuwanie pni oraz korzeni. Prowadzone są też prace ziemne i przebudowywane są sieci energetyczne i gazowe. Wykonawcy zapewniają, że część prac będzie toczyć się także zimą.
– S19 będzie drogą o nawierzchni bitumicznej. Kierowcy będą mieli do dyspozycji po dwa pasy ruchu. Pierwszymi odcinkami trasy powinni pojechać w połowie 2021 roku, natomiast całą S19 między węzłami Lublin Węglin a Sokołów Małopolski Północ w 2022 roku – mówi Krzysztof Nalewajko.
Trasa S19 będzie częścią międzynarodowego szlaku Via Carpatia prowadzącego z Litwy przez Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię i Grecję. Na terenie Polski będzie liczyć ok. 700 km, z czego ok. 200 km powstaje w woj. lubelskim. Odcinek między Lublinem a granicą z woj. podkarpackim należy do najbardziej zaawansowanych. Praktycznie cały jest już w budowie.
W przyszłym roku drogowcy powinni zakończyć etap przygotowawczy północnego fragmentu S19 między Lublinem a Lubartowem (24 km). Budowa tej części drogi planowana jest w latach 2020-2024.
Wojewoda Lubelski podpisał dziś ostatnią z sześciu decyzji zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID) na terenie województwa lubelskiego. Chodzi o 20-kilometrowy odcinek Niedrzwica Duża - Kraśnik Północ. pic.twitter.com/hDQa6EeGk7
— GDDKiA Lublin (@GDDKiA_Lublin) November 29, 2019