68 kilometrów S17, obwodnica Frampola, Hrubieszowa, Kocka i Woli Skromowskiej – te drogi już się budują. Ale przebudowane zostaną też 62 kilometry dróg wojewódzkich. A lada dzień rozpocznie się remont najbardziej zniszczonych fragmentów "19” z Lublina do Kraśnika.
68-kilometrów szczęścia
Sztandarowa inwestycja drogowa w województwie to budowa 68-kilometrowego odcinka S17 wraz z obwodnicą Lublina. – To zdecydowanie najpoważniejsze przedsięwzięcie w regionie – przyznaje Krzysztof Hetman, marszałek województwa lubelskiego. Koszt budowy to 3,6 mld zł, z czego z Unii dostaniemy aż 2,7 mld zł.
3 z 5 odcinków tej inwestycji są już w trakcie realizacji. – Najbardziej zaawansowany jest odcinek od węzła Witosa do Piask. Ekipy budowlane pracują także na odcinku od węzła Sielce do Bogucina i dalej do Dąbrowicy – mówi Krzysztof Nalewajko, rzecznik prasowy GDDKiA w Lublinie.
Dwa pozostałe fragmenty S17 wchodzące w skład obwodnicy Lublina są na etapie przetargów. Cały 68-kilometrowy odcinek zostanie oddany do użytku do końca 2013 roku.
Czas na obwodnice
Kolejne dobre wiadomości dla kierowców to budowa obwodnic. – Na ukończeniu jest obwodnica Kocka i Woli Skromowskiej warta ponad 226 milionów złotych. Budowa powinna się zakończyć już w listopadzie, na kilka miesięcy przed terminem. Trwają też prace przy obwodnicy Frampola, która będzie gotowa w lipcu 2012 roku.
Lada dzień ruszy także budowa obwodnicy Hrubieszowa. Powstanie trasa o długości 9,3 km z czterema mostami, siedmioma wiaduktów i drogami dojazdowymi.
Remont na "19”
Ekipy remontowe pojawią się też wkrótce na najbardziej zniszczonych fragmentach "19” z Lublina do Kraśnika. Nowy "dywanik” zostanie położony m.in. w Niedrzwicy Kościelnej, Obrokach, Wilkołazie i na odcinku Pułankowice – Kraśnik.
– W sumie na odcinku Lublin – Kraśnik odnowimy 6,1 kilometra drogi za ponad 7 milionów złotych – dodaje Nalewajko.
Spory ruch na drogach wojewódzkich
W tym roku ZDW przebuduje 62 km dróg na sześciu odcinkach.
Jeszcze poczekamy
W dalszym ciągu obowiązuje rządowy program budowy dróg krajowych na lata 2011–2015, według którego po 2013 roku powinna się rozpocząć budowa II etapu obwodnicy Puław, obwodnic Tomaszowa Lubelskiego i Gorajca oraz trasy S-12 na odcinku: Sulejów – Radom – Puławy – Kurów oraz Piaski – Dorohusk; S-17 na odcinku Warszawa (Zakręt) – Garwolin – Kurów; Piaski – Hrebenne; S-19 na odcinku: Białystok – Międzyrzec Podlaski – Lubartów oraz Kraśnik – granica województwa.
Wszystko jednak zależy od zasobności budżetu państwa. Nikt nie kryje, że te inwestycje równie dobrze mogą ruszyć w 2014 jak i dopiero w 2020 roku.
Szczegółowa mapa już dziś w wydaniu papierowym Dziennika Wschodniego