Najwięcej skarg dotyczy leczenia w szpitalach, poradniach specjalistycznych i u lekarzy rodzinnych – wynika z danych Rzecznika Praw Pacjenta. Mamy problemy i z zamówieniem wizyty domowej, i z dostępem do specjalistów – ortopedów, ginekologów, okulistów.
Raport przygotowany przez zespół pod kierunkiem Rzecznika Praw Pacjenta podsumowuje ostatnie 4 lata funkcjonowania ogólnopolskiej infolinii, za pośrednictwem której pacjenci lub ich rodziny mogą zgłaszać problemy dotyczące m.in. jakości leczenia.
Spośród świadczeń udzielanych w ramach ubezpieczenia zdrowotnego najwięcej zgłoszeń dotyczyło: leczenia szpitalnego (34 proc. wszystkich zgłoszeń), ambulatoryjnej opieki specjalistycznej (22 proc. wszystkich zgłoszeń), podstawowej opieki zdrowotnej (17 proc. wszystkich zgłoszeń), a także w mniejszym stopniu – opieki psychiatrycznej, stomatologii i rehabilitacji leczniczej (po 4 proc.).
W latach 2015–2018 eksperci dyżurujący przy telefonach odebrali blisko 200 tys. połączeń, z czego ok. 7 tys. z województwa lubelskiego. Na ok. 1,7 tys. zgłoszeń z ubiegłego roku aż 539 dotyczyło leczenia szpitalnego, ok. 340 – poradni specjalistycznych i ok. 240 – podstawowej opieki zdrowotnej.
Jak wynika z raportu, najwięcej sygnałów dotyczy prawa do świadczeń zdrowotnych, a także prawa do dokumentacji medycznej oraz prawa do informacji. W przypadku podstawowej opieki zdrowotnej naruszenie prawa do świadczeń zgłosiło 946 pacjentów z województwa lubelskiego. W 824 przypadkach chodziło o dostęp do świadczeń. Ludzie narzekali m.in. na brak możliwości uzyskania pomocy medycznej w dniu zgłoszenia, odmowę rejestracji na wizytę w późniejszym terminie oraz odmowę wizyty w domu.
Podobnie było w przypadku poradni specjalistycznych. Najwięcej zgłoszeń – 300 – dotyczyło prawa do świadczeń (221 z nich dostępu do leczenia). Pacjenci wskazywali m.in. na problemy z dostępem do lekarza specjalisty (np. długi czas oczekiwania), a także do badań diagnostycznych, w tym tomografii komputerowej i rezonansu magnetycznego. Najwięcej skarg dotyczyło poradni ortopedycznych, ginekologiczno-położniczych i okulistycznych.
W zakresie leczenia szpitalnego, pacjenci narzekali na szpitalne oddziały ratunkowe, ortopedii, chirurgii ogólnej i chorób wewnętrznych. Chodziło m.in. o długi czasu oczekiwania i brak skuteczności leczenia.
Pacjenci mieli też zastrzeżenia do procesu leczniczo-diagnostycznego oraz warunków sanitarnych. 459 zgłoszonych problemów przez pacjentów z województwa lubelskiego dotyczyło prawa do świadczeń, w tym 305 dostępu do leczenia.