

Trwa wycinka drzew, powstają drogi techniczne. Zachodnia obwodnica Lublina ma być gotowa pod koniec 2016 roku.

- Są prowadzone wycinki drzew, szykowane miejsca pod składowiska materiałów, wyznaczane drogi techniczne - wylicza Krzysztof Nalewajko, rzecznik prasowy lubelskiego oddziału GDDKiA.
Pełną parą prace ruszą wiosną. Drogę ekspresową, która pozwoli ominąć Lublin od strony zachodniej, zbuduje Budimex. Nowa trasa będzie liczyć 10 kilometrów.
- Od węzła Lublin Sławinek wybudowanego na przecięciu S12, S17 i S19 do połączenia z istniejącą DK19 w Konopnicy - tłumaczy rzecznik.
Powstaną też dwa węzły: Lublin Szerokie na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką 830 oraz Lublin Węglin na skrzyżowaniu z przebudowanym odcinkiem drogi wojewódzkiej 747.
Zachodnia obwodnica Lublina wyprowadzi ruch tranzytowy z zatłoczonej al. Kraśnickiej. Kierowcy jadący od strony Rzeszowa w ciągu ok. 5 minut znajdą się na węźle Lublin Sławinek, gdzie będą mogli skręcić na Warszawę. Jeśli zmierzają w kierunku Białegostoku to po kolejnych 5 minutach dojadą do węzła Lublin Rudnik. Obecnie w godzinach szczytu przejechanie przez miasto może zająć nawet godzinę.
- Na dalszą część S19, od obwodnicy Lublina do granicy z województwem podkarpackim, jest opracowywana koncepcja programowa trasy. Poznamy ją w połowie lipca - dodaje Nalewajko.
Według planów, prawie 160-kilometrowa ekspresówka Lublin-Rzeszów ma być gotowa do końca 2019. W tym samym czasie ma zostać oddany do użytku brakujący 112-kilometrowy odcinek S17 Lublin- Warszawa.
W tym roku ukończona zostanie także przebudowa odcinka DK17 Łabunie Reforma-Polanówka, czyli słynnych zakrętów śmierci.
Wartość całej inwestycji to ok. 620 mln zł. W tej sumie mieszczą się odszkodowania za nieruchomości, przygotowanie projektu, budowa trasy i nadzór.
W minionym roku drogowcy poprawili nawierzchnię na 22,4 km. Najdłuższe odcinki nowego asfaltu pojawiły się na DK 63 pomiędzy Radzyniem a Wisznicami (12,8 km), na DK17 w Żyrzynie (4,2 km), DK12 pomiędzy Końskowolą i Kurowem (2,9 km) oraz na DK19 pomiędzy Załuczem a Sobieszczanami (1,6 km). Plany tegorocznych remontów na drogach krajowych w naszym województwie nie są jeszcze znane. - Trwa zatwierdzanie listy planowanych renowacji nawierzchni - tłumaczy Nalewajko.