Pomyślnie wypadły w środę próby obciążeniowe mostu, którym ul. Pawia przebiega nad Czerniejówką. Po jego otwarciu mieszkańcy Kośminka będą mieć nieco bliżej na autobus do śródmieścia. Przy okazji budowy mostu gruntownie odnowiono odcinki ul. Pawiej, Piaskowej, Wspólnej oraz Długiej
W środę rano na nowy most zjechali inżynierowie ze specjalistycznym sprzętem. Za jego pomocą sprawdzali, czy żelbetowa konstrukcja nie ugnie się zanadto pod naciskiem ciężarówek. – To cztery pojazdy po 32 tony – mówi Adam Bartczuk, kierownik robót mostowych z firmy Dura będącej podwykonawcą odpowiedzialnym za budowę nowej przeprawy przez rzekę. Konstrukcja powinna się ugiąć nie bardziej niż o 2 mm. Choć końcowy raport dopiero zostanie spisany, to wstępnie wiadomo, że testy wypadły pomyślnie.
Rozpadał się w oczach
Nowy most w ciągu ul. Pawiej został zbudowany w miejscu starego, który po prostu rozpadał się w oczach. – On był z 1961 roku, nie nadawał się ani do remontu, ani do użytku – przyznaje Stanisław Wydrych, zastępca dyrektora Zarządu Dróg i Mostów. Zapewnia, że nowa konstrukcja posadowiona na solidnych betonowych palach powinna wytrzymać nie krócej niż 50 lat.
– To istotna inwestycja dla udrożnienia tego rejonu miasta – mówi Artur Szymczyk, zastępca prezydenta Lublina. Przy okazji wymiany mostu przebudowano też odcinek ul. Pawiej i Piaskowej oraz ułożono kanalizację. Prace dobiegają końca, a drogowcy powinni, przynajmniej teoretycznie, uporać się z robotami jeszcze w listopadzie.
– Koszt to 11,8 mln zł, w tym połowa dofinansowania z budżetu Ministerstwa Infrastruktury – mówi Wydrych. Miastu udało się zrobić więcej, niż pierwotnie planowano, bo mniej kosztował wykup niezbędnych gruntów. – Ponieważ w tym programie trzeba wykorzystać wszystkie środki, zakres prac został rozszerzony o ok. 300 m ul. Długiej oraz 60 m. ul. Wspólnej.
Wróci linia nr 3
Jak prędko kierowcy zostaną wpuszczeni na nową przeprawę? – Załóżmy, że wszystkie odbiory będą przebiegały pozytywnie. Wydaje się realne, by przed świętami Bożego Narodzenia 2019 r. kierowcy mogli tym mostem pojechać – ocenia Szymczyk.
Po otwarciu mostu będzie możliwe przywrócenie starej, przez wiele osób już zapomnianej trasy linii autobusowej nr 3, która przestała kursować przez Pawią. – Będziemy rekomendować powrót linii 3 w obu kierunkach przez ul. Pawią i Długą – przyznaje Justyna Góźdź z Zarządu Transportu Miejskiego, ale zastrzega: – Przed podjęciem ostatecznej decyzji będziemy się jeszcze konsultować z Radą Dzielnicy Kośminek.