Zatwierdzony został projekt przebudowy al. Unii Lubelskiej z wymianą zdegradowanych mostów. Wojewoda wydał zezwolenie na realizację robót drogowych, teraz władzom miasta pozostaje „tylko” zdobyć pieniądze na przebudowę.
Planowana przez miasto przebudowa al. Unii Lubelskiej ma obejmować zdecydowaną większość ulicy, począwszy od ronda przy Gali, skończywszy na sygnalizacji świetlnej przy zjeździe do galerii handlowej.
Zielone światło dla wojewody dał wojewoda lubelski, wydając „zezwolenie na realizację inwestycji drogowej”, czyli decyzję przewidzianą tzw. specustawą drogową. Zezwolenie jest nie tylko zatwierdzeniem projektu przebudowy, bo skutkuje też przejęciem przez miasto na własność gruntów, które dotąd nie były miejskie, a są potrzebne pod rozbudowę drogi.
– Przejęty zostanie fragment działki w rejonie drogi wjazdowej do siedziby Caritas – precyzuje Justyna Góźdź z lubelskiego Ratusza.
Projekt przewiduje m.in. przebudowę skrzyżowania obok stacji paliw. – Nie jest tu przewidziana sygnalizacja świetlna – zastrzega Góźdź. Planowana jest też budowa drogi serwisowej wzdłuż targowiska, a z obu stron jezdni mają powstać drogi dla rowerów. Dziś trasa rowerowa jest tylko po staromiejskiej stronie. Wymienione mają być też wszystkie nawierzchnie.
O tym, że droga wymaga wymiany nawierzchni nie trzeba przekonywać nikogo, kto choćby raz tamtędy przejechał. Asfalt jest bardzo wyboisty, na jezdni tworzą się rozlewiska, jednak największy problem jest z parą mostów na Bystrzycy. Są wręcz w fatalnym stanie technicznym.
Z mostem po stronie ul. Zamojskiej, czyli prowadzącym ruch w stronę ul. Lubelskiego Lipca ’80, jest już tak źle, że trzeba było go wzmocnić od spodu tymczasowymi podporami. Konieczne było również zamknięcie skrajnego lewego pasa ruchu oraz wprowadzenie ograniczeń tonażu i prędkości. Stare mosty mają być rozebrane i zastąpione nowymi konstrukcjami.
Tak duża przebudowa będzie bardzo kosztowna.
– Szacunkowy koszt realizacji całej inwestycji to około 77 mln zł. Środki na jej sfinansowanie planujemy pozyskać ze źródeł zewnętrznych w ramach kolejnych ogłaszanych naborów – zapowiada Ratusz.
Władze miasta postąpiły podobnie z budową nowego odcinka ul. Lubelskiego Lipca ’80, którego gotowy projekt czekał na pieniądze, aż w końcu miasto zdobyło 65 mln zł z rządowego Programu Inwestycji Strategicznych (wykonawcy chcą jednak więcej pieniędzy, najtańszy niemal 100 mln zł).
Podobnie jest z budową ul. Kłopotowskiego (przedłużenie ul. Węglarza) i przebudową ul. Wallenroda: mając już gotowe projekty miasto złożyło wniosek o pieniądze z Rządowego Funduszy Rozwoju Dróg (liczy na 30 mln zł).
Tak samo ma być z al. Unii Lubelskiej. Gotowy projekt będzie czekać na pieniądze.