W środę zaczęło się głosowanie nad 233 projektami zgłoszonymi przez mieszkańców do pierwszego w historii miasta budżetu obywatelskiego. Potrwa do 7 października. Pierwszego dnia zainteresowanie było tak duże, że przeciążony był internetowy system głosowania, a w jednym z lokali... zabrakło kart.
Różnie obłożone były za to punkty, w których można głosować w sposób tradycyjny - wrzucając papierową kartę do urny. W Ratuszu przez kilka godzin nie pojawił się nikt. Zupełnie inaczej było w jednym z lokali na Bronowicach, zorganizowanym w filii Miejskiej Biblioteki Publicznej.
- Tu skończyły się karty do głosowania i trzeba było je dowieźć - mówi Piotr Choroś z Urzędu Miasta. Ratusz przygotował w sumie 50 tys. kart, w razie potrzeby dostarczyć ma więcej kopii.
Jak zagłosować
Zarówno w internetowym formularzu, jak i na papierowej karcie należy podać swoje imię, nazwisko i numer PESEL. Ma to zapobiegać kilkukrotnemu udziałowi tej samej osoby w głosowaniu. Każdy musi również podpisać oświadczenie, że jest mieszkańcem Lublina i że ma ukończone 16 lat. Głosy bez takiego oświadczenia będą nieważne.
Później należy wskazać wybrane przez siebie projekty z listy, podając ich numery. Z ich wykazem można zapoznać się zarówno na stronie internetowej, jak również w lokalach, w których znajdują się urny, bo tu wyłożone zostały książeczki z opisami wniosków.
- Zachęcamy, żeby przejrzeć je zanim się zagłosuje - mówi Krzysztof Żuk, prezydent Lublina. Na stronie internetowej każdy może nawet obejrzeć kopie wniosków złożonych przez mieszkańców do budżetu obywatelskiego.
Każdy ma łącznie osiem głosów: może poprzeć nie więcej niż pięć "małych” projektów i nie więcej, niż trzy duże. Tych limitów nie wolno przekraczać. Jeśli wpiszemy numery sześciu lub więcej małych projektów, głos będzie nieważny. Podobnie jak w sytuacji, gdy poprzemy cztery lub więcej projektów dużych. Nie ma za to żadnych przeciwwskazań, by poprzeć mniejszą liczbę pomysłów, niż wynoszą ustalone przez miasto limity.
Gdzie zagłosować
Miejsca do głosowania wyznaczono m.in. w Biurach Obsługi Mieszkańców działających w strukturach Urzędu Miasta. Ponadto w wybranych filiach Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Łopacińskiego, w niektórych szkołach i siedzibach rad dzielnic. We wszystkich tych miejscach obowiązuje ta sama zasada: punkty do głosowania są czynne w tych samych godzinach, co instytucja, w których ustawiona jest urna.
Dodatkowo, w najbliższy weekend od piątku do niedzieli włącznie, urny zostaną wystawione również w centrach handlowych, gdzie głosy będzie można oddawać od godz. 11 do 17.
Co ważne, kartę można zabrać ze sobą, wcale nie trzeba wypełniać jej na miejscu. Można spokojnie się nad nią zastanowić, naradzić ze znajomymi, a do urny wrzucić choćby i ostatniego dnia głosowania, czyli 7 października. Do tego samego dnia trwać będzie też internetowe głosowanie, które nie wymaga chodzenia do żadnego lokalu, a jednocześnie ułatwi później liczenie głosów.
Wczoraj do tego, by oddać głos przez internet, trzeba było trochę cierpliwości. Bo strona internetowa nie zawsze działała płynnie - I spodziewamy się, że będzie tak również ostatniego dnia - mówi Choroś. - Strona działa wolniej, ale cały czas działa.
Głosowanie i co dalej?
Później wszystkie głosy mają być dokładnie przeliczone. Na podstawie tych wyników ustalone zostaną dwie listy pomysłów, które będą wpisane do przyszłorocznego budżetu miasta. Na jednej będą projekty małe, które będą wpisywane według liczby zdobytych głosów dopóki nie wyczerpią puli 5,5 mln złotych. W przypadku projektów dużych pula wynosi 4,5 miliona zł.
Wszystkie pomysły zgłoszone przez mieszkańców dzielą się na dwie grupy, a decydujące są spodziewane koszty danego projektu. Jeśli wynoszą mniej, niż pół miliona złotych, wtedy projekt jest kwalifikowany jako mały. Droższe pomysły to projekty duże, przy czym górny pułap kosztów został ustalony przez miasto na 1,5 miliona złotych
Przekonuj, ile zechcesz
W głosowaniu nad projektami zgłoszonymi do budżetu obywatelskiego nie ma czegoś takiego, jak "cisza wyborcza”. Autorzy poszczególnych wniosków, jak też osoby, którym zależy na ich realizacji mogą dowolnie i bez żadnych ograniczeń czasowych promować swoje projekty i zachęcać innych do oddania na nie głosu.
Tu głosujemy
• Biura Obsługi Mieszkańców: ul. Szaserów 13/15, Kleeberga 12a, Filaretów 44, Ratusz, Wieniawska 14
• Filie biblioteczne: Kościelna 7a, Peowiaków 12, Hutnicza 20, Krochmalna 13a, Zuchów 2, Krańcowa 106, Kleeberga 12a, Żelazowej Woli 7, Kasztanowa 1, Przyjaźni 11, Głęboka 6, Kunickiego 89, Kruczkowskiego 14, Juranda 7, Sympatyczna 16, Leonarda 18, Braci Wieniawskich 5, Nadbystrzycka 85, Kiepury 5, Nałkowskich 104a, Szaserów 13/15, Judyma 2a, Bursztynowa 20, Zygmunta Augusta 15, Bazylianówka 85, Głuska 138.
• Dodatkowe punkty: Pogodna 19 (Gimnazjum nr 14), Projektowa 4 (Wyższa Szkoła Ekonomii i Innowacji), Smyczkowa 3 (Gimnazjum nr 5), Kasprowicza 112 (Szkoła Podstawowa nr 48), Sławinkowska 50 (Zespół Szkół nr 12), Tetmajera 2 (Szkoła Podstawowa nr 32), Elektryczna 51 (Gimnazjum nr 15), Lwowska 12 (DK Narnia), Mickiewicza 36 (Rada Dzielnicy Dziesiąta), Nałęczowska 94 (Rada Dzielnicy Szerokie - od poniedziałku do soboty w godz. 15-18 i w najbliższą niedzielę w godz. 8-18)
• Centra handlowe: Olimp, Felicity, Galeria Orkana, Aldik przy Gorczańskiej, Stokrotki przy: Drodze Męczenników Majdanka, Tarasowej, Żelazowej Woli, Abramowickiej i na Szerokiem.
Lista wniosków