Pełniący obowiązki dyrektor Centrum Spotkania Kultur nie przejmuje się zarzutami ze strony pracowników i wytacza działa przeciwko byłej dyrekcji instytucji. Przedstawia też artystyczne plany na przyszłość
O liście otwartym pracowników CSK piszemy w artykule Pracownicy CSK uderzają w nowego szefa. Ostre zarzuty. Przypomnijmy, że część podwładnych w anonimowym piśmie do marszałka zarzuca Markowi Krakowskiemu m.in. mobbing i nękanie oraz wytyka mu błędy w kierowaniu instytucją. Szef jednostki wszystkiemu zaprzecza, a Urząd Marszałkowski zapowiada, że przyjrzy się sprawie.
Dyrektor przed komisją
We wtorek, przez ponad dwie godziny, Marek Krakowski uczestniczył w posiedzeniu komisji rewizyjnej sejmiku województwa. Takie spotkania z szefami podległych marszałkowi instytucji odbywają się co jakiś czas, a podczas nich radni mają możliwość zapoznania się z ich sytuacją finansową i zadawania pytań.
Krakowski zaczął od wniosku o wykluczenie z udziału w obradach przewodniczącej komisji Bożeny Lisowskiej (Koalicja Obywatelska) tłumacząc, że według jego podejrzeń jest ona spokrewniona z będącą kierownikiem działu marketingu w CSK i szefową jednego z dwóch działających w instytucji związków zawodowych Anny Lisowskiej (prywatnie jest ona synową radnej). Powołał się przy tym na przepisy Kodeksu Postępowania Administracyjnego, jednak poproszony o konsultację prawnik stwierdził, że nie ma przesłanek do przyjęcia wniosku.
Podwyżki i zwolnienia
Dyrektor zarzucił swoim poprzednikom wzrost zatrudnienia i kosztów związanych z wynagrodzeniami. Jak wyliczał, od stycznia do końca kwietnia ubiegłego roku koszty operacyjne (obejmujące m.in. bieżące utrzymanie i wypłaty) wyniosły 5 mln 89 tys. zł, a w tym samym okresie obecnego roku – 5 mln 481 tys. zł
– Gdzie szukać wzrostu o prawie 400 tys.? Przede wszystkim w zatrudnieniu. Największy wzrost nastąpił w kosztach osobowych – stwierdził Krakowski. I poinformował, że 1 stycznia 2018 roku w CSK pracowało 66 osób. Gdy objął funkcję w połowie marca tego roku, pracowników było 85.
– Pod koniec ubiegłego roku praktycznie wszyscy dostali podwyżki wynagrodzeń, były też nagrody. Na ten cel wydano 330 tys. zł – mówił.
– Kiedy zostałem powołany na stanowisko, doświadczyłem bardzo przykrej sytuacji ze strony pracowników, którzy stwierdzili, że się rozchorują. Pewnie jakieś obiektywne powody tej choroby były, bo jeśli lekarz wystawia zwolnienie, to jakieś powody są. Pytanie, dlaczego od marca do maja tego roku liczba dni tytułem zwolnienia lekarskiego przewyższa ostatnie cztery lata. Ogółem to około 30 proc. stanu personalnego CSK. Gdybyśmy nie podjęli działań uzupełniających kadrę, większość zaplanowanych imprez mogłaby się nie odbyć. Oznaczałoby to paraliż, nawet uniemożliwiający normalne funkcjonowanie jednostki – powiedział Krakowski i poinformował, że z tego powodu od marca zatrudnił dodatkowo pięć osób.
Zarzuty o rozrzutność
Wśród zarzutów pod adresem poprzedniego dyrektora pojawiły się też te, dotyczące wynegocjowanego ze związkami zawodowymi układu zbiorowego, który zdaniem obecnego szefa CSK był niekorzystny dla instytucji. Ostatecznie nie wszedł w życie. Krakowski poprzednikowi wytknął też rozrzutność.
Wymienił tu m.in. koncert „Mickiewicz-Stasiuk-Haydamaky Symfonicznie”, który odbył się 31 marca. – Całość kosztowała 321 tys. zł, przy czym jedynie 140 tys. zł wyniosły koszty artystyczne. Reszta to różne usługi obce, typu zamówienie za 70 tys. zł kamer rejestrujących koncert, który nigdy nie był planowany do sprzedaży. To leży na półce, a nie ma żadnych dokumentów o jakichkolwiek rozmowach z kimś, kto by chciał nabyć to nagranie – stwierdził Marek Krakowski.
Przytoczył też niedawną wystawę figur stalowych, która nie była biletowana, a jego zdaniem pochłonęła 330 tys. zł. Wytknął też wydatki na usługi zewnętrzne, które według niego można było wykonać we własnym zakresie.
– To, co mnie kompletnie zdumiało, to faktura za wkręcenie 18 wkrętów regipsowych, żeby powiesić obrazy Skolimowskiego. Opiewa na 3,2 tys. zł, co oznacza 200 zł za jeden wkręt – podsumował. Dyrektor zaznaczył, że część dokumentów, jakie zastał po objęciu funkcji, jest obecnie analizowana pod kątem podjęcia działań prawnych w tej kwestii.
„Halki” nie będzie
Pytany przez radnych o plany artystyczne na przyszłość Marek Krakowski poinformował, że do skutku nie dojdzie m.in. spektakl „Halka”, który jesienią miał być wystawiony we współpracy z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie oraz Operą i Filharmonią w Białymstoku.
– Nie mamy środków, aby podpisać taką umowę. A nawet, gdybyśmy mieli, to byłbym przeciwny takiej formie. Przeprowadzone wcześniej negocjacje miały doprowadzić do tego, byśmy ponieśli koszty w granicach 1,1 mln zł w sytuacji, gdy zespół z zewnątrz przyjeżdża i gra u nas dwa spektakle, w Białymstoku cztery, a w Warszawie sześć, przy czym wszyscy składają się po tyle samo – stwierdził dyrektor. Oznajmił też, że zależy mu na organizacji wydarzeń artystycznych z udziałem lokalnych artystów, które mogłyby być wystawiane w całej Polsce.
Pytanie o misję
Kiedy radna Lisowska poprosiła o przybliżenie misji kierowanej przez niego instytucji, Krakowski odpowiedział: – Jakby pani raczyła sprecyzować pytanie.
– Każda jednostka kultury ma swoją misję do spełnienia. Centrum Spotkania Kultur, jak sama nazwa wskazuje, ma być miejscem spotkania osób, ludzi, kultur, wydarzeń artystycznych, które łączą Wschód z Zachodem… – zaczęła przewodnicząca komisji.
– Dziękuję, że odpowiedziała pani za mnie na pytanie.
– Ale ja chciałam to od pana usłyszeć.
– W pełni potwierdzam wszystkie wymienione predykaty, które pani przypisała owej misji. Byłbym niegrzeczny, gdybym próbował uzupełnić pani odpowiedź – oznajmił szef CSK.
Uśmiechy wśród obecnych na sali wzbudziły też słowa dyrektora po pytaniu o ewentualną dalszą współpracę z powołaną przez poprzednią dyrekcję Radą Programową CSK, w której zasiadają m.in. Elżbieta Penderecka, Grażyna Torbicka czy Krzysztof Cugowski.
– To szacowne grono, ale chciałbym zostawić większą swobodę decyzji moich organów zwierzchnich (zarządu województwa – przyp. aut.) co do tego, jaki układ będzie w tej radzie. Jest to przedmiotem mojego zastanawiania się, będę chciał przeprowadzić konsultacje, natomiast pewne zmiany w koncepcji programowej będą. Jeśli to się będzie sprowadzało do tego, żeby przedstawić na przykład „Ucztę”, to chcę wyraźnie powiedzieć, że mam odmienny gust artystyczny. Jeśli rada stwierdzi, że kierunek artystyczny wymaga nowej koncepcji, to będzie nam po drodze – mówił Krakowski.
Miał na myśli prezentowany niedawno w ramach festiwalu Scena w Budowie zapis wideo spektaklu w reżyserii Krzysztofa Garbaczewskiego na podstawie „Uczty” Platona. Mówiąc o tej sztuce dyrektor wyjaśnił, że aktorzy „biegają sobie ze wszystkim, co możliwe gołe i pokazują wszystko, co możliwe na różne sposoby”.
Kim jest Marek Krakowski?
Obecny szef CSK ma 51 lat. Jest sekretarzem okręgowych struktur Prawa i Sprawiedliwości. Pełniącym obowiązki dyrektorem instytucji jest od połowy marca. Dość niespodziewanie zastąpił w tej roli Andrzeja Miskura, który zaledwie dwa tygodnie wcześniej zajął miejsce kierującego największą placówką kulturalną w regionie od początku jej istnienia Piotra Franaszka. Krakowski wcześniej zawodowo był m.in. dyrektorem w lubelskim oddziale Poczty Polskiej i wicedyrektorem w Lubelskim Urzędzie Wojewódzkim.
Zarzuty z listu otwartego
List do marszałka województwa skierowali „pracownicy, członkowie związków zawodowych i sympatycy Centrum Spotkania Kultur w Lublinie”. Zaznaczyli, że dane personalne dla potwierdzenia sytuacji przekażą tylko wybranym dziennikarzom w obawie o szykanowanie i nękanie. Oto główne zarzuty, jakie stawiają dyrektorowi Markowi Krakowskiemu:
1. (...) poprzez działania Pana Marka Krakowskiego - pełniącego obecnie obowiązki dyrektora, bez większego doświadczenia i przygotowania w sferze kultury, CSK traci wiarygodność wśród odbiorców i partnerów. Artyści odwracają się od instytucji, która staje się obiektem kpin. Menadżerowie rezygnują z kontraktów. Na korytarzach dominuje pustka i brak pomysłu programowego. Pojawiają sie błędy merytoryczne w materiałach i nie zaplanowane wydarzenia. Spadają dochody, a dyrekcja zrywa zobowiązania narażając instytucje na odsetki i naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
2. Pan Krakowski wciąż pali w gabinecie papierosy, co jest zabronione i organizuje spotkania partyjne i poczęstunki np. w galerii wystaw na poziomie -1 podczas trwania wystawy objętej wysokim ubezpieczeniem. Budynek jest niekompetentnie administrowany. Winda nie działa od kilku tygodni, kamyki i brud blokują drzwi, wiszą reklamy nieaktualnych wydarzeń.
3. Dyrektor zraża sponsorów i nie podpisuje umów w tym zakresie narażając instytucje na kolejne straty. Uszkodził samochód służbowy udostępniony barterowo przez partnera. Poprzez brak podjętych działań cofnięte zostaną dotacje na wystawy powodując kolejną stratę ponad 250 000 zł.
4. Pan Krakowski (...) straszy pracowników zwolnieniami, insynuuje wyszukiwanie powodów dyscyplinarnych. Zmienia strukturę i powołuje nieregulaminowe zespoły zmieniając pracownikom harmonogram czasu pracy uniemożliwiający realizację zleconych zadań.
5. (...) pozwala sobie na seksistowskie uwagi i gesty, zwłaszcza wobec kobiet. Dotyka i bawi się odruchowo elementami garderoby. Zapraszając do gabinetu po wielogodzinnych oczekiwaniach, które serwuje zestresowanym pracownikom komentując mówi... „żeby skruszeli”, przejęzycza się mówiąc zamiast proszę –„prącie”.
6. Folguje najgorszym instynktom prowokując wzajemne donosy wśród pracowników i premiując je awansami. Zwalnia dyscyplinarnie bez podstaw formalnych narażając instytucję na odszkodowania (...). Dyskryminuje nie tylko pracowników, ale również artystów, np. ze względu na kolor skóry, pochodzenie, rzuca inwektywy pod ich adresem.
7. Stosuje iście ubeckie metody przenosząc pracowników i ich rzeczy bez wiedzy i zgody, a będących na zwolnieniu pakując w pudła naruszając ich prywatne mienie (...). Nie respektuje praw związków zawodowych.