Zjeżdżamy z obwodnicy w węźle Jakubowice, jedziemy szeroką ul. Poligonową, potem błyskawicznie przez nowe skrzyżowanie z al. Solidarności, Poniatowskiego w górę do Al. Racławickich, dalej estakadą nad ul. Głęboką wjeżdżamy w nową Trasę Zieloną i już jesteśmy przy nowym stadionie przy ul. Krochmalnej. Tak ma się jeździć po Lublinie za kilka lat.
– To materiał wstępny, oparty na dotychczasowych materiałach studyjnych i przemyśleniach Zarządu Dróg i Mostów – zaznacza Mariusz Kawa, wicedyrektor zarządy odpowiedzialny za inwestycje.
Materiał wstępny, ale – jak podkreślają urzędnicy – będzie on podstawą do planowania i realizacji najważniejszych drogowych inwestycji w mieście. Wszystko po to, żeby udrożnić ruch. Który na razie – o czym nie trzeba przekonywać żadnego kierowcy – jest fatalny.
– Cztery główne wjazdy do miasta: al. Warszawska, al. Kraśnicka, al. Spółdzielczości Pracy i al. Witosa są obciążone ruchem, który przekracza 20 tys. pojazdów na dobę. To samochody wjeżdżające do Lublina – podkreśla Kawa. – Od 2004 r. ponad dwukrotnie wzrosła liczba aut zarejestrowanych w mieście (od 83 tys. w 2004 r. do 198 tys. w 2011 r.). To bardzo dużo.
– Podstawowy cel to połączenie z obwodnicą kilku tras wylotowych – mówi Kalinowski. – Ul. Mełgiewską kończymy w tym roku. Al. Solidarności należy połączyć z węzłem Dąbrowica. Ten sam węzeł z al. Kraśnicką przez węzeł Sławin. A węzeł Jakubowie przez ul. Poligonową.
Druga kwestia, to jak udrożnić ruch w samym mieście. – Kluczowa jest ul. Filaretów i Sowińskiego, czyli kładka nad ul. Głęboką. W dalszej kolejności także tunel pod Al. Racławickimi – dodaje Kalinowski. – Istotne jest też połączenie przebudowanej ul. Głębokiej z nową ul. Muzyczną i rozbudowaną Trasą Zieloną. Te zadania są priorytetowe.
Wszystkie inwestycje zostały zapisane w wieloletniej prognozie finansowej miasta (do roku 2025). Większość z nich ma już konkretne daty realizacji. Niektóre – już w tym roku.
Inne kluczowe inwestycje
• Cały szereg ulic czekają też zmiany przy okazji rozbudowy sieci trakcji trolejbusowej w mieście.
Zarządzanie korkami
Sytuację drogową w mieście ma też poprawić zintegrowany system zarządzania ruchem, który będzie wprowadzony do połowy 2014 r. – W maju mamy dostać ostateczną koncepcję potrzebną do realizacji tego projektu – zapowiada Kazimierz Pidek, dyrektor ZDiM. Z jednego miejsca (przy ul. Lipowej 27) komputerowo będzie można sterować sygnalizację na 61 ze 109 skrzyżowań, na których są światła.
Remonty już
Zarząd Dróg i Mostów przedstawił też listę ulic, które w tym roku czeka remont. Są na niej m.in. Diamentowa, Długa, Dolna 3 Maja (razem z dokończeniem remontu ul. 3 Maja), Lwowska, Solidarności (od Kompozytorów Polskich do Prusa), Furmańska, Tulipanowa, Paderewskiego, Harnasie, Zakopiańska, Symfoniczna, Urmowskiego, Mieszka I, Koncertowa, Zemborzycka, Diamentowa, wiadukt na ul. Smorawińskiego, a także chodniki m.in. na ul. Lubartowskiej (od Solidarności do Unickiej) czy Romera.
W tym roku powstanie też dokumentacja do remontu wiaduktów na ul. Filaretów i Armii Krajowej oraz ul. Mickiewicza.