Choć jest jeszcze w fazie testów, to już zdobywa nagrody. Zespół prof. Mirosława Wendekera z Politechniki Lubelskiej został wyróżniony za urządzenie do skróconego startu i lądowania statku powietrznego.
Lubelscy naukowcy znaleźli się w gronie ośmiu wyróżnionych. Konkursowa kapituła wybrała ich spośród 101 kandydatów zgłoszonych przez uprawnione instytucje, organizacje i media. Nagrodę otrzymali w kategorii Wynalazca (ponadto nagradzano też przedsiębiorców, firmy i produkty).
Urządzenie stworzone przez pracowników Politechniki Lubelskiej na razie jest testowane na bezzałogowej maszynie latającej typu dron. Docelowo ma być wykorzystywane m. in. w wiatrakowcach. Wynalazek umożliwia pionowy start, bądź start pod dowolnym kątem od podłoża, co w przypadku maszyn dostępnych na rynku nie jest możliwe.
- Jego zastosowanie pozwala na efekt szybkiego startu i lądowania, zmniejszenie zużycia energii i zwiększenie bezpieczeństwa - wylicza prof. Wendeker.
To rozwiązanie było testowane za pomocą zaawansowanych programów komputerowych, obecnie są prowadzone testy na dronie. - Zaczęliśmy współpracę z jednym z producentów wiatrakowców i będziemy starali się o dofinansowanie, żeby podjąć próby w locie. Urządzenie mogłoby być wykorzystywane w statkach powietrznych o małej masie do patrolowania dróg i sieci energetycznych, do opryskiwania pól, ale też do lotów rekreacyjnych - dodaje.
Prof. Wendeker liczy, że dużym rynkiem zbytu dla lubelskiego wynalazku mogłaby być Rosja, gdzie wiatrakowce są popularne ze względu na trudne warunki drogowe. Tego typu maszyny sporym zainteresowaniem cieszą się też m. in. w Stanach Zjednoczonych.
Wiatrakowiec
Statek powietrzny z rodziny wiropłatów, wyposażony w wirnik nośny i śmigło typu pchającego bądź ciągnącego. Wirnik nie jest napędzany silnikiem. Obraca się dzięki wykorzystaniu zjawiska autorotacji, powstającego dzięki ruchowi postępowemu wiropłata względem powietrza, uzyskanego dzięki sile napędowej śmigła. Wiatrakowce posiadają cechy krótkiego startu i lądowania.
Mają wiele zalet: są lekkie, tanie oraz łatwiejsze w obsłudze niż śmigłowce. Potrafią osiągnąć prędkość sięgającą 150 kilometrów na godzinę i wznieść się na wysokość 1500 metrów.
Wikipedia