Kolejny problem mają od piątku władze Lublina – jak sfinansować budowę ul. Lubelskiego Lipca ’80. Budowa będzie o wiele droższa niż zakładano. Ratusz oceniał, że koszty zamkną się w 71,4 mln zł, tymczasem najtańsza firma życzy sobie 97,9 mln zł.
Dziś rano minął termin składania ofert w miejskim przetargu na budowę przedłużenia ul. Lubelskiego Lipca ’80 od Cukrowniczej do skrzyżowania Krochmalnej z Diamentową. Okazało się, że o zlecenie konkurują ze sobą cztery firmy.
Najtańszą ofertę złożyło Przedsiębiorstwo Robót Drogowych Lubartów, które wyceniło budowę na 97,9 mln zł. Drugą ofertę złożył pruszkowski Strabag z ceną 105 mln zł. Mająca siedzibę w Krakowie spółka Mota-Engil Central Europe za budowę oczekuje 109,1 mln zł, a najdroższą ofertę z ceną 112,2 mln zł złożyło konsorcjum firm PBI Infrastruktura z Kraśnika i PBI WBM z Sandomierza.
To niemiła niespodzianka dla władz miasta, które założyły, że koszty budowy zmieszczą się w kwocie 71,4 mln zł. W tej sytuacji Ratusz może się zdecydować na większy wydatek lub unieważnić przetarg. Na co się zdecyduje?
Jednoznacznej deklaracji nie należy się jeszcze spodziewać, ale bardzo realny jest scenariusz, w którym miasto wykłada brakującą kwotę. Tym bardziej, że lwią część pieniędzy na tę inwestycję (dokładnie 65 mln zł) miasto ma dostać od rządu w ramach Programu Inwestycji Strategicznych.
Jeżeli miasto rozstrzygnie przetarg i wybierze wykonawcę, to od dnia podpisania umowy zacznie biec 21-miesięczny termin, w którym wykonawca powinien się uporać ze wszystkimi pracami.
Jednym z pierwszych zadań będzie rozbiórka aż 146 budynków, w tym 80 mieszkalnych. W początkowej fazie będą też prowadzone wycinki drzew i krzewów. Do usunięcia zakwalifikowano aż 223 drzewa, do tego trzeba jeszcze doliczyć tzw. zadrzewienia, czyli drzewka mające mniej niż 10 lat, które liczy się w metrach kwadratowych, a uzbierało się tego niemal 3700 mkw.
Planowana droga ma być prowadzona równolegle do ul. Krochmalnej i będzie mieć nieco ponad 1 km długości. Będzie to droga dwujezdniowa, na każdej jezdni mają się znaleźć po trzy pasy ruchu, w tym po jednym buspasie. Przewidziano także przystanki komunikacji miejskiej, nie przewidziano za to sieci zasilającej dla trolejbusów.
Na nowej trasie powstanie duże skrzyżowanie z ul. Włościańską. Będzie ono sporym rondem z sygnalizacją świetlną, bo w przyszłości (owszem, dalszej) właśnie śladem ul. Włościańskiej ma przebiegać planowane przedłużenie ul. Zana. Istniejące już skrzyżowanie ul. Lubelskiego Lipca ’80 z ul. Cukrowniczą również dostanie sygnalizację świetlną.
Zmiany będą dotyczyć również pomniejszych uliczek, chociażby ul. Przeskok, która zostanie rozpołowiona nową trasą na część z wjazdem od ul. Krochmalnej i część dostępną wyłącznie od strony rzeki. Obie połówki ul. Przeskok nie będą już ze sobą nijak powiązane, nie będą też mieć wyjazdu do nowej dwupasmówki.
Z obu stron nowego odcinka ul. Lubelskiego Lipca ’80 przewidziano chodniki i wydzielone drogi dla rowerów.