Siedmiu przewoźników walczy o zlecenie na obsługę kursów na liniach 12, 33, 39, 78, 79 i 85. Choć miasto dopuściło do gry nawet 11-letnie autobusy, to większość firm proponuje młodsze. Największą szansę na wygraną ma przewoźnik z pojazdami dwuletnimi.
Cztery z siedmiu wymienionych linii kursują do podlubelskiej gminy Konopnica i to do jej możliwości finansowych Lublin musiał dostosować warunki przetargu. – Parametry i wymagania techniczne wobec ośmiu pojazdów są wynikiem kompromisu wypracowanego pomiędzy ZTM a Gminą Konopnica – wyjaśnia Justyna Góźdź z Zarządu Transportu Miejskiego.
Wszystko dlatego, że gmina musi dopłacać do podmiejskich kursów. Stąd wziął się zapis pozwalający, by przez najbliższych sześć lat woziły nas autobusy wyprodukowane w roku... 2005.
Tak źle raczej nie będzie, jeśli wczytać się w oferty, które wpłynęły na przetarg ZTM. Przy ich ocenie w 90 proc. liczyć ma się koszt usługi, a w 10 proc. średni wiek pojazdów.
Najtańsza z ofert (17,6 miliona zł) została złożona przez proponujące dwuletnie autobusy konsorcjum zawiązane przez Lubelskie Linie Autobusowych i pszczyńską firmę Traf-Line. Nawet, gdyby oferta ta była wadliwa, to i druga z najtańszych (17,9 mln zł, konsorcjum ORSE, MOTYL-SA, BP Tour) przewiduje dwuletnie autobusy. Wśród siedmiu ofert trafiła się i taka z fabrycznie nowymi autobusami (Warbus, 21,8 mln zł).
– Teraz oferty będą badane pod kątem zgodności z zapisami specyfikacji przetargowej – zapowiada Góźdź.
Specyfikacja wymaga, by pojazdy miały klimatyzację, monitoring i wyświetlacze. Nie ma wymogu wyposażenia autobusów w automaty do sprzedaży biletów. Co więcej, ZTM pozwala na podstawienie pojazdów, do których przez ostatnie drzwi wchodzi się po schodkach.
Wyłoniony w przetargu przewoźnik zacznie kursy ośmioma autobusami od 1 czerwca.
Pozostałe oferty
• Gabriel Gorzel, Piotr Gorzel: 19,2 mln zł, średni wiek pojazdów 8 lat • PKS Zielona Góra: 24,8 mln zł, średni wiek pojazdów poniżej 3 lat • Konsorcjum spółek Meteor i Irex-1, średni wiek pojazdów 4,88 roku • PKS Tarnobrzeg: 19,5 mln zł, średni wiek pojazdów: 10 lat