Od poniedziałku lubelscy seniorzy będą mogli składać wnioski o przyznanie bezpłatnej opaski na nadgarstek, która sama sprowadzi pomoc do osoby będącej w stanie zagrożenia życia. Miasto ma do rozdania 400 takich urządzeń. Kto i na jakich zasadach może się o nie starać?
Elektroniczna opaska na bieżąco mierzy tętno noszącej ją osoby i jest w stanie rozpoznać anomalie. Ma również wbudowany czujnik upadku, dzięki czemu „wie”, że jej posiadacz się przewrócił. W takich sytuacjach sama wszczyna alarm.
– Urządzenie bezpośrednio łączy się z pracownikami Centrum Teleopieki – wyjaśnia Izolda Boguta z biura prasowego Ratusza.
Pracownicy centrum mogą nawiązać kontakt głosowy z posiadaczem opaski, która ma wbudowany głośnik i mikrofon. Podczas rozmowy ustalają, czy trzeba wysłać pomoc. Wysyłają ją również wtedy, gdy wywoływana osoba nie reaguje na próby kontaktu, co może świadczyć o tym, że straciła przytomność.
Pomoc powinna trafić we właściwe miejsce, bo urządzenie ma wbudowany lokalizator. Opaska ma też przycisk alarmowy, dzięki któremu senior może w każdej chwili się połączyć z Centrum Teleopieki.
– Z końcem tego roku program pilotażowy się kończy, ale w odpowiedzi na zgłaszane przez seniorów zainteresowanie, będziemy kontynuować tę formę wsparcia – zapowiada Monika Lipińska, zastępca prezydenta miasta ds. społecznych. Ratusz zamierza rozdać na początku przyszłego roku 400 urządzeń, które będą przyznane użytkownikom na dwa lata.
Od 4 stycznia osoby zainteresowane uzyskaniem takiego urządzenia będą mogły składać wnioski o jego przyznanie. Mogą się o to starać mieszkańcy Lublina mający co najmniej 60 lat. – W szczególnych przypadkach warunkowanych stanem zdrowia, z opaski może skorzystać osoba poniżej 60 roku życia – zastrzega Boguta. Nabór ma trwać do 18 stycznia lub do wyczerpania miejsc. – Ze względu na bezpieczeństwo odbędzie się drogą telefoniczną lub internetową.
Seniorzy nie zapłacą ani za opaskę, ani za usługę teleopieki. Koszty pokryje miasto. Umowa między prowadzonym przez samorząd Zespołem Ośrodków Wsparcia a firmą SiDLY, która do końca 2022 r. ma zapewniać działanie systemu i obsługiwać całodobowe Centrum Teleopieki, opiewa na 384 tys. zł.
Zgłoszenia będą przyjmowane pod pięcioma numerami telefonów czynnymi od godz. 7 do 15: * 81 466 55 60, * 81 466 55 61, * 539 867 637, * 539 867 635, * 880 523 421. Można będzie też wysłać mail na adres sosdlaseniora@zow.lublin.eu.