W poniedziałek o godz. 9 rozpoczęła się matura z języka polskiego. Arkusze egzaminacyjne dotarły do szkół kilka godzin wcześniej. - Nie spuszczę ich z oczu. - Włożę do sejfu - zapowiadają dyrektorzy lubelskich szkół.
Pytania dostarczane przez kurierów o świcie do szkół i zamykane w sejfach. Do tego 80 kontrolerów z kuratorium i nadzwyczajne środki ostrożności. Wszystko po to, by tematy maturalne nie dostały się w niepowołane ręce.
- Co ma być to będzie. Na naukę był czas przez ostatnie kilka miesięcy. W ostatni weekend lepiej się odprężyć - mówiła nam wczoraj Alicja Zdybel z Lublina. Podobnie jak 25 tysięcy jej koleżanek i kolegów z naszego regionu dziś zdaje maturę.
Przedmaturalny weekend Ala spędzała z rodzicami na wsi. Mariusz Adamczuk ze Świdnika postawił na relaks ze znajomymi. - Wycieczka rowerowa to najlepszy sposób na dotlenienie mózgu - tłumaczy.
- Każdy arkusz jest zapieczętowany, a wszystkie są bardzo dokładnie policzone - wyjaśnia Renata Janicka z krakowskiej OKE. - Jeżeli jakiś człowiek nie złamie tych zabezpieczeń, nie ma szans na przeciek.
Organizatorzy matury dmuchają na zimne, zwłaszcza po wycieku pytań z ostatniego egzaminu gimnazjalnego. Dzień przed egzaminem zadania można było znaleźć w Internecie.
W szkołach nad pytaniami czuwają dyrektorzy. - Będą je miała w swoim gabinecie, cały czas przed oczami - wyjaśnia Anna Suszyna, dyrektor lubelskiego III LO.
- A ja włożę je do sejfu. Wyjmę je tuż przed egzaminem: w obecności przedstawicieli komisji egzaminacyjnej i uczniów - tłumaczy Małgorzata Markowska, dyrektor VII LO w Lublinie.
Dodatkowo arkuszom przyjrzą się kontrolerzy kuratorium. - Robimy to na prośbę minister edukacji - mówi Krzysztof Babisz, lubelski kurator oświaty. Tuż przed rozpoczęciem dzisiejszego egzaminu 80 inspektorów odwiedzi szkoły w regionie. Sprawdzą, czy żadna z kopert nie była wcześniej otwierana albo uszkodzona.
W ub. roku maturę w województwie lubelskim zdało 82,6 proc. uczniów. To jeden z lepszych wyników w kraju.
Matura 2009 - język polski - poziom rozszerzony - sugerowane odpowiedzi
Wymień dwie dziedziny życia, których wzajemne relacje autor czyni głównym przedmiotem swoich rozważań.
Autor czyni głównym przedmiotem swoich rozważań wzajemne relacje między polityką, a sztuką.
Zadanie 2. (1 pkt)
W jaki sposób muzyka wpłynęła na strajkujących (akapit 1)?
Strajkujący pod wpływem muzyki porzucili polityczne dyskusje i skupili się na doświadczeniu zmysłowym.
Zadanie 3. (1 pkt)
Podaj przykład występującej w tekście opozycji: góra - dół. Wyjaśnij symboliczne znaczenie elementów tworzących wskazaną opozycję.
góra: kościół św. Anny; symboliczne znaczenie: religia, metafizyka, sacrum wyrażające się przez sztukę, duchowość, "troska o miarę ostateczną naszego życia", ponadczasowość, uniwersalność
dół: trasa W-Z; symboliczne znaczenie: polityka, materialność, fizyczność, namacalność, "troska o doczesne dobro wspólne", aktualność, przemijający konkret
Zadanie 4. (1 pkt)
Nazwij dwa środki językowe zastosowane przez autora w celu podkreślenia subiektywizmu jego wypowiedzi. Każdy z nich zilustruj jednym przykładem zaczerpniętym z tekstu.
- reminiscencja/retrospekcja: "a naszym słowom, które teraz odtwarzam, a raczej wymyślam, bo nie zachowały się w pamięci, towarzyszyła muzyka", "przypominam sobie to wszystko",
- przypuszczenie: "wydaje mi się, że", "być może uwertura... pozostała dla mnie",
- pytanie retoryczne: "Co zostaje z książek i filmów, które bez reszty zajmują się naszym życiem rzeczywistym, bezpośrednio danym?"
Zadanie 5. (1 pkt)
Wypisz z tekstu i nazwij dwa środki artystyczne, którymi posłużył się autor, by nadać swojej wypowiedzi funkcję estetyczną (poetycką).
-alegoria: "[sztuka] jako schody ruchome, przewożące z niższego poziomu na wyższy",
-epitet: "["Chimera" - jedno] z najpiękniejszych czasopism"
Zadanie 6. (2 pkt)
Podaj przykład posługiwania się przez autora konkretem w celu zbudowania uogólnienia.
Konkret: słuchanie uwertury do "Tannhausera" w czasie strajku na uniwersytecie,
Uogólnienie: "tak właśnie wieczność i wartości absolutne - na przykład piękno muzyki - wpływają na sprawy doczesne..."
Zadanie 7. (1 pkt)
Jaką funkcję, zdaniem autora, powinna pełnić sztuka?
Sztuka powinna stanowić pomost pomiędzy konkretnym doświadczeniem a ostatecznymi, uniwersalnymi wartościami; dzieło sztuki powinno wchodzić w dialog pomiędzy artystą a odbiorcami, którzy często są odlegli od twórcy zarówno w czasie, jak i w przestrzeni.
Zadanie 8. (2 pkt)
Co, zdaniem autora, jest zagrożeniem dla suwerenności sztuki? Wymień dwa zagrożenia.
Zagrożenie 1.
Służebność wobec polityki, która zamienia dzieło sztuki w agitkę
Zagrożenie 2.
Oderwanie od codziennego życia, od konkretnego doświadczenia, powodujące brak emocjonalności dzieła
MATURA 2009 - HARMONOGRAM
4 maja poniedziałek - język polski
5 maja wtorek - język angielski i język angielski w klasach dwujęzycznych
6 maja środa - wiedza o społeczeństwie
7 maja czwartek - język niemiecki i język niemiecki w klasach dwujęzycznych, geografia w języku obcym
8 maja piątek - geografia, język łaciński i kultura antyczna
11 maja poniedziałek - biologia, wiedza o tańcu
12 maja wtorek - historia, chemia w języku obcym, matematyka w języku obcym
13 maja środa - matematyka, biologia w języku obcym, historia w języku obcym
14 maja czwartek - fizyka i astronomia, historia sztuki
15 maja piątek - chemia, historia muzyki
18 maja poniedziałek - język rosyjski, kultura Hiszpanii
19 maja wtorek - język francuski i język francuski w klasach dwujęzycznych
20 maja środa - języki mniejszości narodowych, język kaszubski, filozofia
21 maja czwartek - język hiszpański i język hiszpański w klasach dwujęzycznych, informatyka