Najstarszy autobus jeździ w stolicy regionu – dobiega trzydziestki. Jego puławski kolega jest o 10 lat młodszy. Najnowsze wozy ma Biała Podlaska. Ale te z klimatyzacją ma tylko Lublin. Aż… trzy.
Rodzynkiem jest Biała Podlaska, gdzie podstawą taboru są średnio dwuletnie jelcze salus. W Lublinie dominują wysłużone jelcze M11 w wieku... średnio 21 lat. Stare jelcze są też podstawą komunikacji w Zamościu i Chełmie.
– Nie mogę się doczekać, kiedy je wycofają – skarży się chełmianin Michał Kowalski. – Siedzenia są podarte, drzwi ledwo się zamykają, latem jest gorąco, zimą marzniemy.
Stare autobusy są kłopotliwe w utrzymaniu. Lubelski przewoźnik dwoi się i troi, by to, co wróciło wieczorem z trasy, rano mogło wyjechać z zajezdni. Z różnym skutkiem.
– Każdej nocy okazuje się, że 5 lub 6 wozów wymaga dłuższej naprawy – przyznaje Andrzej Poleszak z MPK Lublin.
Bywało, że rano brakowało sprawnych wozów do obsady linii MPK w Lublinie. W Chełmie to nie do pomyślenia. – W zanadrzu mamy kilka autobusów – zapewnia Zbigniew Grzesiak, prezes Chełmskich Linii Autobusowych.
Sytuację Lublina poprawił zeszłoroczny zakup 20 nowych solarisów. Wcześniej MPK ratowało się zakupem wozów używanych. Nie tylko ono. Najnowszy nabytek MZK Zamość to cztery 12-letnie MAN-y z Niemiec. Jeszcze w lipcu dwa takie używane wozy wjadą do Puław, a na ulice Chełma pięć 16-letnich autobusów z Hamburga, kupionych na kredyt.
W Lublinie ma być lepiej. W ciągu dwóch tygodni MPK przyjmie 20 nowych mercedesów, a jesienią 10 nowych przegubowców tej marki. – To umożliwi kasację 20 starych wozów. Ale w przyszłym roku trzeba kupić co najmniej kolejnych 30 sztuk – mówi Poleszak.
Dla przewoźników szansą na przełom mają być dopiero pieniądze z Unii. Największy apetyt ma Lublin, który walczy o dotację na 100 autobusów i 70 trolejbusów, przebudowę wielu skrzyżowań, budowę 32 km nowej trakcji trolejbusowej i nowej zajezdni.
– Jest szansa, że pierwsze dotowane wozy pojawią się na przełomie 2010 i 2011 r. – mówi Elżbieta Kołodziej-Wnuk, zastępca prezydenta Lublina.
AUTOBUSY W LICZBACH
• MPK Lublin: 206 autobusów (średni wiek 14 lat) 60 trolejbusów (17)
• Biała Podlaska: 31 autobusów (9,5)
• Chełm: 39 autobusów (16)
• Puławy: 36 autobusów (10,6)
• Zamość: 48 autobusów (13).
(ak, moj, pim, pab)