W czwartek ogłoszony został przetarg na koncepcję stadionu żużlowego, który miałby powstać w miejscu działającego obiektu przy Al. Zygmuntowskich. Dokumentacja zamawiana przez Urząd Miasta ma obejmować także wielopoziomowy parking dla kibiców, kładkę przez rzekę oraz dwa warianty zadaszenia stadionu
Tylko tydzień (do 12 lipca) mają na złożenie ofert projektanci zainteresowani zleceniem na koncepcję stadionu. Ratuszowi zależy na czasie do tego stopnia, że przy ocenie ofert ma przyznawać dodatkowe punkty tym, którzy zadeklarują krótsze terminy wykonania dokumentacji.
Jaki ma być nowy stadion? Na głównej trybunie miałoby się znaleźć od 17 tys. do 20 tys. ponumerowanych miejsc siedzących. Powyżej, obok strefy gastronomicznej przewidziana ma być strefa VIP o pojemności od 500 do 700 miejsc. Natomiast w strefie VIP przy lożach projektanci mają zmieścić od 300 do 500 krzesełek.
– Należy opracować dwa warianty zadaszenia – pisze Urząd Miasta w wytycznych dla architektów. Pierwsza wersja ma zakładać zadaszenie tylko trybun i toru, który byłby w pełni zabezpieczony przed wpływem pogody. W drugim wariancie zadaszony byłby cały stadion, możliwe byłoby zastosowanie otwieranego dachu. Wymagane jest też odpowiednie oświetlenie, pomieszczenia medyczne, trenerskie, zaplecze dla zawodników i maszyn (co najmniej po 13 boksów dla drużyn gości i gospodarzy) oraz wszystko to, czego wymaga federacja sportowa.
Stadion ma być przeznaczony dla kilku dyscyplin motorowych, takich jak żużel, supercross, karting, drifting, freestyle, motocross i miniżużel. – Obiekt ma umożliwiać organizację imprez motosportu najwyższej rangi, w tym imprez międzynarodowych – planuje Urząd Miasta, ale przyznaje zarazem, że chce wykorzystywać stadion także do organizacji innych imprez. – Takich jak koncerty, targi, konferencje, pokazy.
Zamawiana przez Ratusz koncepcja ma uwzględniać wielopoziomowy parking po przeciwnej stronie Al. Zygmuntowskich w pobliżu stacji paliw. Pod ziemią mogłyby się znaleźć dwie kondygnacje parkingu, nad ziemią kolejnych siedem. Obiekt miałby pomieścić co najmniej 450 samochodów i służyłby nie tylko stadionowi żużlowemu, ale też innym obiektom sportowym znajdującym się w pobliżu. Planowana jest też kładka łącząca stadion z terenami po drugiej stronie Bystrzycy, przy ul. Rusałka.
Prace architektów mają być podzielone na trzy etapy. W pierwszym, trwającym nie dłużej niż pół roku, ma powstać kompletny, wielobranżowy projekt koncepcyjny. W ciągu kolejnych 120 dni zleceniobiorca musi stworzyć raport środowiskowy, a w trzecim etapie (trwającym nie dłużej niż 120 dni) opracowana ma być reszta dokumentacji i kosztorys.
Mając takie materiały Ratusz będzie gotowy do ogłoszenia przetargu w trybie „zaprojektuj i wybuduj”. Właśnie taki tryb zapowiedział prezydent Krzysztof Żuk. – Realizacja byłaby w latach 2021-22 – deklarował Żuk na czerwcowej konferencji.