Naukowcy z Politechniki Lubelskiej opatentowali urządzenie, które ma posłużyć producentom i użytkownikom wind. Dzięki niemu, jazda ma być bezpieczna i komfortowa.
– Jako użytkownicy wind, zwracamy uwagę na wiele czynników. Ważna jest konstrukcja windy, jej gładkość ruchu, poziom hałasu i oświetlenie wewnątrz kabiny. Na komfort jazdy wpływają zarówno czynniki obiektywne, takie jak drgania czy poziom hałasu, jak i subiektywne, jak rodzaj światła czy wystrój kabiny. Każdy z nas może mieć inne preferencje co do komfortu podróży windą – uważa dr inż. Kamil Szydło z Lubelskiej Wytwórni Dźwigów Osobowych LIFT-SERVICE, która współpracuje z badaczami Politechniki Lubelskiej.
Firma otrzymała wyłączność na użytkowanie urządzenia badającego komfort użytkowania dźwigów.
A jak działa ta maszyna? Jak tłumaczy prof. Rafał Longwic z Katedry Pojazdów Samochodowych PL, specjalne czujniki mierzą hałas i drgania w kabinie windy. Na podstawie tych pomiarów system przesyła informacje do sterownika windy, który może dalej przekazywać je do osób odpowiedzialnych za nadzór i konserwację. I dodaje, że dzięki temu firmy zajmujące się windami mogą na bieżąco monitorować ich stan i szybko reagować, jeśli coś wymaga naprawy.
Patent na urządzenie jest odpowiedzią na liczne skargi i pozwy dot. komfortu jazdy windą.
– W przestrzeni prawnej pojawiło się bardzo wiele pozwów wynikających z tego, że ktoś doznał traumatycznych przeżyć przy ruchu windy. Nasze rozwiązanie jest więc dla producentów formą ochrony prawnej – opowiada prof. Rafał Longwic.
Jak informuje Politechnika Lubelska, najbardziej znane są windy elektryczne. W nich napęd jest zasilany silnikiem, który znajduje się zazwyczaj w maszynowni na górze budynku lub na ścianie bocznej szybu windowego. To nowoczesne rozwiązanie jest stosowane w wielu nowych konstrukcjach. Drugim popularnym typem są windy hydrauliczne. Kabina jest w nich podnoszona za pomocą siłownika hydraulicznego, czyli urządzenia wykorzystującego ciśnienie płynu. Ten rodzaj windy często spotyka się w mniejszych budynkach.
Testowane są nowe technologie i na rynek powoli wprowadzane są windy o napędzie śrubowym. Prowadzone są także badania nad windami napędzanych sprężonym powietrzem.
– Bezpieczeństwo wind jest także ściśle regulowane przez międzynarodowe organizacje, takie jak ISO czy DIN. Ustalone przez nie normy bezpieczeństwa muszą być przestrzegane przez wszystkich producentów wind. Współczesne windy mają wiele zabezpieczeń, które minimalizują ryzyko wypadków. Na przykład układ hamulcowy w windzie automatycznie uruchamia się, jeśli prędkość kabiny przekroczy pewien poziom. Mechanizm ten zapobiega niekontrolowanemu spadaniu windy i zapewnia bezpieczne zatrzymanie – informuje PL.
Ryzyko wypadku w windzie jest minimalne, większość wypadków zdarza się podczas montażu lub demontażu sprzętu. Jeśli jednak utkniemy w windzie podczas awarii nie ma się o co martwić. Współczesne windy zawierają systemy wentylacji, które stale doprowadzają dostęp świeżego powietrza. Także osoby z klaustrofobią nie powinny się obawiać, ponieważ winda jest zaprojektowana tak, aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo.