Na co wydamy miejskie pieniądze w ciagu najbliższych siedmiu lat? Rada Miasta przegłosuje na najbliższej sesji prezydencki plan najważniejszych inwestycji.
Spore sumy mają za to trafić na lotnisko i drogę dojazdową do obwodnicy.
Przedłużenie al. Solidarności, bo właśnie tą drogą mamy dojechać do Dąbrowicy (tam znajdzie się węzeł obwodnicy Lublina) zależy jednak od dofinansowania z rządu lub Unii Europejskiej.
Koszty budowy oszacowano na 190 milionów złotych, z czego miasto jest gotowe wyłożyć zaledwie 27 mln zł. I nawet przy optymistycznym założeniu, że uda się znaleźć resztę pieniędzy, droga dojazdowa do obwodnicy ma być gotowa dopiero w 2014 r.
• Nowy odcinek ul. Grygowej od al. Witosa do Drogi Męczenników Majdanka powinien powstać do 2010 r., o ile władzom miasta uda się pozyskać unijne dofinansowanie. Na mapach miejskich planistów ta ulica sięga aż do Głuskiej, jednak plany wydatków do 2015 r. milczą o tym odcinku nowej dwupasmówki.
• Najpóźniej w 2010 r. pojechać mamy nowym odcinkiem Krańcowej (od Długiej do Kunickiego).
• Dopiero po 2015 r. ruszy przebudowa ul. Choiny od pętli autobusowej do granic miasta.
• Do 2010 r powinna być przebudowana ul. Doświadczalna od Jagiełły do Witosa.
• Nawet do 2011 r. może potrwać zapowiadana już od dłuższego czasu drobna przebudowa ul. Zana polegająca na budowie świateł na skrzyżowaniach z Jana Sawy i Juranda.
• Do 2013 r. przebudowane mają zostać niespełniające norm ulice: Czwartek, Staszica, Cyrulicza, Furmańska, Ruska, Nadstawna, Nowy Plac Targowy i Targowa. To później, niż pierwotnie zakładało miasto.
• Poza 2015 rok przesunięto przebudowę wąskiego odcinka al. Kraśnickiej od skrzyżowania z ul. Roztocze do granic miasta. Podobny los spotka budowę nowego odcinka ul. Roztocze od Wielkopolskiej do Jana Pawła II.
Uwaga rowerzyści
• W planie jest też rozbudowa sieci ścieżek rowerowych - w sumie ma być ich 75 km, ale czas realizacji sięga do... 2020 r. Do końca roku 2015 dostaniemy zaledwie 25 km.
• Ale za to w przyszłym roku powinien być też gotowy tor rowerowy przy ul. Janowskiej.
Trolejbusy i samoloty
•W planach nadal pozostał wielki projekt kompleksowej modernizacji komunikacji miejskiej. Koszt przedsięwzięcia to blisko 400 milionów zł. Jednak na nowe linie trolejbusowe, 70 trolejbusów i przeznaczone dla nich dwa place postojowe i nową zajezdnię oraz 100 autobusów na gaz jeszcze długo poczekamy. Całość projektu ma się zakończyć do 2015 r., a to czy w ogóle ruszy uzależnione jest od unijnych funduszy.
• Do 2011 miasto wyda aż 63 mln zł na udziały w spółce Port Lotniczy Lublin, która ma zbudować lotnisko w Świdniku.
• We wtorek druga część mało optymistycznego raportu.