Na niezabezpieczone wykopy przy nieoświetlonej drodze skarży się nasz Czytelnik obserwujący przebudowę ul. Choiny. Nie tylko takie zastrzeżenia ma do dużej drogowej inwestycji. Ratusz przekonuje, że prace są prowadzone prawidłowo.
– Nawet na przystanku autobusowym naprzeciwko biura budowy wysiada się na wprost wykopów, a ul. Choiny na tym odcinku nie jest oświetlona – alarmuje pan Marcin. Do naszej redakcji przesłał bogato ilustrowaną skargę dotyczącą przebudowy drogi wylotowej z Lublina w kierunku Jakubowic.
Przypomnijmy, że ulica między skrzyżowaniem z ul. Zelwerowicza a granicą miasta jest poszerzana o drugą jezdnię, a równocześnie trwa tutaj budowa nowej sieci dla trolejbusów. Na samej granicy Lublina powstaje nowa pętla komunikacji miejskiej wraz z parkingiem i budynkiem z toaletami.
Ratusz zapewnia, że prace są prowadzone właściwie. – Wykopy są zabezpieczane na bieżąco – stwierdza Karol Kieliszek z biura prasowego w Urzędzie Miasta. – W tej chwili trwają prace przy wykonywaniu fundamentów pod słupy trakcyjne, a wykopy są zabezpieczane paletami. Widocznie palety są bardzo atrakcyjne, bo często giną. Wykonawca stara się je uzupełniać na bieżąco.
Mieszkaniec, który zwrócił się do naszej redakcji, ma znacznie więcej zastrzeżeń do trwającej przebudowy. Jedną z głównych uwag jest brak ekranów dźwiękochłonnych od strony os. Choiny.
– Pomiar hałasu wykonano w okresie wakacyjnym, kiedy ul. Choiny była zamknięta – twierdzi pan Marcin. – Zarząd Dróg i Mostów powołuje się na ten pomiar, który nie przekroczył dopuszczalnych norm.
Urzędnicy zaprzeczają. – Fakt stosowania lub niestosowania ekranów wynika z decyzji środowiskowej, a nie z badań wykonywanych w czerwcu – przekonuje Kieliszek. Podkreśla, że po roku od otwarcia drogi miasto będzie zobowiązane do wykonania „analizy porealizacyjnej” obejmującej również pomiar natężenia hałasu. – To będzie faktyczny pomiar a nie przypuszczenia.
Mieszkańcy os. Choiny martwią się również o stan wjazdu w ul. Jurajską, gdzie porusza się ciężki sprzęt drogowców. – Aby wykonać prace przy kanalizacji sanitarnej i wodociągu trzeba przekopać drogę i nie da się tego zrobić bez utrudnień – twierdzi Kieliszek.
– Wjazd jest zlokalizowany na budowie i cały czas trwają tam prace. Droga jest systematycznie równana i jest stale przejezdna.
Zgodnie z umową (opiewającą na 37 mln zł) między samorządem Lublina a Przedsiębiorstwem Robót Drogowych Lubartów wszystkie prace powinny być wykonane nie później niż do końca czerwca. Do tego czasu powstać ma nowa pętla, druga jezdnia ul. Choiny, sieć trakcyjna dla trolejbusów biegnąca aż do ul. Chodźki. Zmieni się też kształt skrzyżowania al. Smorawińskiego z ul. Chodźki.