Straż Miejska ujawniła wczoraj pełną listę miejsc, w których ma stawiać przenośny fotoradar. Chce je oznakować na stałe, ale Ratusz odmawia: – Tam, gdzie nie trwa kontrola, nie może stać ostrzegający przed nią znak – mówią urzędnicy. Spór rozstrzygnie… Warszawa.
Na trójnóg ma trafiać ten sam fotoradar, który jest przenoszony pomiędzy żółtymi masztami. Od wczoraj wiemy już, na których ulicach strażnicy chcą prowadzić kontrole.
Takich ulic jest 15:
• Nałęczowska
• Jana Pawła II
• Wyzwolenia
• al. Kompozytorów Polskich
• Zana
• Krężnicka
• Janowska
• Roztocze
• al. Andersa
• Krochmalna
• Kunickiego
• Romera
• Diamentowa
• Nadbystrzycka
• al. Smorawińskiego.
Na początku i na końcu odcinka ulicy stanąć ma znak informujący, że np. przez najbliższy kilometr możemy spodziewać się kontroli radarowej. Ze znaków nie będzie jednak wynikać, w którym konkretnie miejscu stoi urządzenie.
Kontrole nie mogą być prowadzone z zaskoczenia. Muszą o nich informować znaki drogowe. – Straż Miejska wystąpiła do Zarządu Dróg i Mostów o stałe oznakowanie odcinków, na których chce prowadzić kontrole – mówi Karol Kieliszek z Urzędu Miasta. Urzędnicy najpierw mówili, że znaki będą zamontowane na stałe. Ale ostatecznie się na to nie zgodzili.
– Zarząd Dróg i Mostów przekazał Straży Miejskiej oficjalne stanowisko, że znaki mogą być ustawiane tylko tam, gdzie faktycznie prowadzona jest kontrola i tylko na czas jej trwania. Pismo to zostało poparte opinią Komendy Miejskiej Policji – informuje Kieliszek. Ratusz nie zgadza się tym samym na sytuację, gdy w całym mieście stoją tablice ostrzegające o "odcinkowej” kontroli, a tylko za jedną z nich pracuje przenośny fotoradar.
Ale strażnicy miejscy wcale nie zamierzają przenosić znaków. – Dlaczego? Zależy nam, żeby znaki działały prewencyjnie, zmuszały kierowców do wolniejszej jazdy. Przy stacjonarnych fotoradarach część kierowców zwalnia przed samym masztem, a zaraz za nim dodaje gazu – wyjaśnia Robert Gogola, rzecznik Straży Miejskiej. – Wystąpiliśmy do ministerstwa o interpretację przepisów.
Nie wiadomo jeszcze, kiedy ministerstwo transportu odpowie na pismo z Lublina. A strażnicy zapowiadają, że do czasu uzyskania odpowiedzi nie będą korzystać z tego, na co pozwalają im miejscy urzędnicy. – Dopóki nie otrzymamy opinii z ministerstwa, będziemy prowadzić wyłącznie kontrole przy użyciu fotoradaru w masztach – deklaruje Gogola.
Tu strażnicy ustawią fotoradar na trójnogu
Oto wykaz ulic i odcinków:
ul. Nałęczowska od Bażantowej do Głównej (1,4 km); ul. Jana Pawła II od al. Kraśnickiej do ul. Roztocze (1 km), od ul. Roztocze do Granitowej (700 m) i od Granitowej do Armii Krajowej (800 m); ul. Roztocze od Łukowskiej do ul. Jana Pawła II (600 m); Wyzwolenia od Mickiewicza do Grunwaldzkiej (1 km); al. Kompozytorów Polskich między Północną i al. Smorawińskiego (900 m); al. Smorawińskiego od kładki przy ul. Chęcińskiego do ronda przy Orfeuszu (600 m); Zana od Nadbystrzyckiej do Filaretów (800 m); ul. Nadbystrzycka od Zana do Jana Pawła II (1 km); ul. Krężnicka od Pszczelej do Cienistej (1 km); Janowska od Parczewskiej do Lipskiej (1 km); al. Andersa między ul. Kalinowszczyzna a Lwowską (900 m); ul. Krochmalna od Diamentowej do Gazowej (1 km); ul. Kunickiego od ul. Dywizjonu 303 do ul. Mickiewicza (600 m) i od Zemborzyckiej do Głuskiej (900 m); Romera w całości; Diamentowa od Olszewskiego do Romera (500 m).