Jeden z najbogatszych Polaków Zygmunt Solorz-Żak organizuje w Lublinie firmę, która zajmie się projektowaniem oraz produkcją autobusów wodorowych. Na razie lubelski biznes miliardera jest pilnie strzeżony. Firma ma w planach produkcję 500 autobusów rocznie.
Robocza nazwa to Polski Autobus Wodorowy. Siedziba to nowy budynek na styku Lublina i Świdnika przy ulicy Mełgiewskiej. Na miejscu instalują się już konstruktorzy, specjaliści od logistyki.
– Ich zadaniem jest skonstruowanie nowego polskiego autobusu na wodór. Są to ludzie w większości z Ursus Busa, konstruktorzy z doświadczeniem, zatrudnieni przy budowie wodorowego autobusu Ursusa – mówi nasz informator.
Na Mełgiewskiej nie ma żadnego szyldu, ale jeden z pracowników potwierdził nam, że firma instaluje się w tym budynku.
Cel jest ambitny – w ciągu roku ma powstać projekt i prototyp autobusu wodorowego. Nie wyklucza się współpracy z firmą Hyundai, która dałaby technologię – podwozie i inne podzespoły nowego autobusu.
Koniec epoki węgla
Za Polskim Autobusem Wodorowym stoi Zygmunt Solorz-Żak, jeden z najbogatszych ludzi w Polsce, którego majątek szacowany jest na 10,9 mld zł.
Rok temu Solorz był bardzo zainteresowany kupnem Ursus Busa, który już wówczas posiadał bardzo udany prototyp autobusu na wodór.
– Porozumienie było bardzo blisko, dosłownie na ostatniej prostej. Niestety pan Solorz wycofał się w ostatniej chwili – dodaje nasz informator.
Wówczas prezesem w Ursusie był Tomas Zadroga. Po zerwaniu negocjacji z Solorzem, Zadroga odszedł z Ursusa i odnalazł się właśnie w Polskim Autobusie Wodorowym. – Nie zaprzeczam, nie potwierdzam – odpowiada Dziennikowi zapytany o organizację nowej firmy w Lublinie.
Właściciel Polsatu stawia na czysty, ekologicznie wytwarzany wodór. W październiku przedstawił nową strategię swojej spółki energetycznej ZE PAK – elektrownie Pątnów i Konin pod koniec tej dekady wyprodukują ostatni prąd z węgla.
– Teraz chcę dać Polsce coś, czego nie da się wyprodukować w żadnej fabryce - czyste powietrze i środowisko. Bardzo ważny i perspektywiczny jest zielony wodór, który zdaniem wielu ekspertów może stać się podstawowym paliwem stosowanym w gospodarce – mówi Solorz-Żak.
Zero emisji
Kolejny punktem tej strategii jest produkcja zeroemisyjnych autobusów wodorowych. Tym zajmie się Lublin.
Firma Solorza już zamówiła instalację do produkcji wodoru o wydajności pokrywającej dobowe zapotrzebowanie na paliwo 50 autobusów. Instalację wodorową zasili powstająca elektrownia słoneczna o mocy 70 MW. Zostanie zbudowana na 110 hektarach w gminie Brudzew w Wielkopolsce, na którym wcześniej działała odkrywkowa kopalnia węgla brunatnego Adamów.
ZE PAK zakupił stacje tankowania zielonym wodorem samochodów osobowych i autobusów od norweskiej firmy Nel Hydrogen. Będą to pierwsze stacje wodorowe w Polsce przystosowane do tankowania samochodów osobowych, autobusów i samochodów ciężarowych. Dostawa stacji planowana jest na 2021 roku. Firma Solorza ma w planach produkcję 500 autobusów rocznie.