Absolwenci techników i liceów ogólnokształcących mają już za sobą trzy najważniejsze egzaminy – język polski, matematykę i język angielski. Wszystkie na poziomie podstawowym.
W tym roku egzamin maturalny ze względu na trwające prawie rok zdalne nauczanie nie tylko odbywa się w reżimie sanitarnym, ale także jest znacznie łatwiejsza niż w latach ubiegłych. Pytania oparte są nie na podstawie programowej, ale na wymogach egzaminacyjnych. Obowiązkowa jest tylko część pisemna egzaminu, czyli język polski, matematyka i wybrany język obcy nowożytny na poziomie podstawowym.
Do ustnego egzaminu przystąpią tylko chętni, którym na przykład wynik z niego potrzebny jest do rekrutacji na wyższe uczelnie. W całym kraju taką chęć zadeklarowały zaledwie 842 osoby.
Nauczyciele
– Egzamin maturalny z matematyki na poziomie podstawowym od lat budzi wiele emocji. Jest to najtrudniejszy, jak pokazują statystyki, egzamin obowiązkowy – komentuje Marcin Boryc, nauczyciel matematyki w MLO Paderewski. – W tym roku egzamin przybrał nieco zmodyfikowaną formę (więcej pytań testowych, mniej otwartych, ograniczone wymagania egzaminacyjne). Jak co roku, tak i tym razem, zdania uczniów o egzaminie są bardzo podzielone. Moim zdaniem arkusz zawierał standardowe zadania i nie oceniałbym go jako trudny. Wielu uczniów z pewnością ucieszył fakt, że nie musieli mierzyć się z dowodem geometrycznym. Najwięcej trudności sprawiło uczniom ostatnie zadanie otwarte, z geometrii analitycznej, którego rozwiązanie wymagało przemyślenia kilkuetapowego schematu rozwiązania oraz dokładności rachunkowej.
– Oczywiście pierwszy egzamin w sesji maturalnej obarczony był dużym stresem, ale „Lalka” była spodziewaną lekturą. Temat ambicji wydaje się dobrany odpowiednio do wieku i zainteresowań maturzystów. Z kolei drugi temat rozprawki z „Ziemi obiecanej” o mieście pojawił się w materiałach CKE o zbliżonym brzmieniu – mówi Ewa Kalbarczyk, nauczycielka języka polskiego Międzynarodowego Liceum Ogólnokształcącego Paderewski.
Uczniowie
W tym roku, inaczej niż w latach poprzednich także maturzyści uważają, że matura z przedmiotów podstawowych nie była trudna. Boją się tylko rozszerzeń.
– Z podstawowej matematyki jestem bardzo zadowolona, spodziewam się ponad 90 proc. Arkusz był przystępny, więc może na matematyce rozszerzonej też tak będzie – mówi Ula, uczennica MLO Paderewski. – Obawiam się matematyki rozszerzonej, ale jestem pozytywnie nastawiona.
– Najbardziej obawiam się chemii, gdyż to jest jeden z najtrudniejszych przedmiotów. Ale przyznam, że dużo pracy włożyłem w przygotowanie i jestem pozytywnie nastawiony – dodaje jej kolega Grzegorz. – Do tej pory matura nie zaskoczyła mnie. Na egzaminie z polskiego spodziewałem się „Lalki” po sprawdzeniu co było w ubiegłych latach. Temat trochę mnie zaskoczył, bo musieliśmy pisać o ambicjach, ale był dla mnie przystępny. Mam nadzieję, że z wyników też będę zadowolony.
Szkoła
Uczniowie przyznają, że przygotowanie do egzaminu maturalnego było niespotykane ze względu na niemożność stacjonarnego udziału w lekcjach.
– Mimo tej trudnej sytuacji, jaka nam się przytrafiła, czyli nauki zdalnej, nauczyciele byli dla nas wyrozumiali i bardzo nas wspierali motywacją oraz dodatkowymi materiałami. Ja oprócz tego przygotowywałam się w domu rozwiązując arkusze z poprzednich lat. Wszystko złączone w jedno dało mi dobre przygotowanie do matury – mówi Ula.
– Szkoła dużo nam dała – podkreśla Grzegorz. – Starałem się wszystkiego uczyć w domu, ale myślę, że te spotkania stacjonarne bardzo nam pomogły. Podczas spotkań z nauczycielami mogliśmy sprawdzić lub uzupełnić wiedzę. Dawali nam też wsparcie emocjonalne i powtarzali, abyśmy do końca próbowali, spokojnie podchodzili do zadań i byli dobrej myśli, nie poddawali się.
– Nauka zdalna ma oczywiście swoją specyfikę. To, na ile jest skuteczna zależy w dużej mierze od doświadczenia nauczycieli i ich biegłości w korzystaniu z nowoczesnych technologii w pracy dydaktycznej – uważa Agnieszka Bojczuk, dyrektor MLO Paderewski i podkreśla, że w jej placówce nie była niczym zupełnie nowym. – Nauczamy z wykorzystaniem narzędzi TIK już od ponad dekady – na długo przed pandemią uczyliśmy z laptopami i tabletami, korzystaliśmy z wielu aplikacji w pracy z uczniami, tworzyliśmy cyfrowe materiały dla uczniów. Dzięki temu mogliśmy efektywnie pracować z maturzystami podczas zajęć online. Warto podkreślić, że w klasach maturalnych nauczaliśmy również stacjonarnie - oferowaliśmy konsultacje z przedmiotów rozszerzonych oraz z matematyki, zgodnie z rozporządzeniem MEiN.
Prokuratura
Tegoroczna matura nie odbywa się zupełnie bez problemów. Dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej
powiadomił policję i prokuraturę o możliwości popełnienia przestępstwa przed maturami z języka polskiego i matematyki.
– W związku z przekazywanymi do CKE informacjami dotyczącymi możliwego ujawnienia treści arkusza egzaminacyjnego z języka polskiego i matematyki na poziomie podstawowym przed rozpoczęciem egzaminu z danego przedmiotu przez osoby prawnie zobowiązane do ochrony materiałów egzaminacyjnych przed ujawnieniem, uprzejmie informuję, że Centralna Komisja Egzaminacyjna złożyła w tej sprawie doniesienie o możliwości popełnienia przestępstwa do właściwych organów tj. policji i prokuratury – czytamy w oświadczeniu dyrektora CKE Marcina Smolika.
Jak wcześniej informowały media, kilka godzin przed rozpoczęciem egzaminu odnotowano wyraźny wzrost wyszukiwania w internecie hasła „ambicje Lalka”.
Przyszłość
Tegoroczne matury potrwają do 20 maja. Wiadomo już jak będzie wyglądał egzamin dojrzałości za rok.
– W przyszłym i kolejnym roku maturzyści przystąpić będą musieli do jednego egzaminu z przedmiotu rozszerzonego, ale nie będzie tu limitu zdobytych punktów – podkreśla Przemysław Czarnek, minister edukacji i nauki.
Dopiero w 2023 roku egzaminy będą prowadzone w oparciu o podstawę programową.
W 2022 roku egzaminy zewnętrzne zostaną przeprowadzone w większości na tych samych zasadach. A to oznacza:
• oparcie pytań na wymogach egzaminacyjnych
• obowiązkowa będzie tylko część pisemna egzaminu, tj. język polski, matematyka i wybrany język obcy nowożytny na poziomie podstawowym
• przystąpienie do egzaminu z jednego przedmiotu dodatkowego na poziomie rozszerzonym będzie obowiązkowe (to zmiana w stosunku do 2021 r.), ale nie będzie limitu punktów, które trzeba zdobyć
• w przypadku egzaminu z języka polskiego na poziomie podstawowym zdający będą mieli trzy tematy wypracowania do wyboru: dwie rozprawki oraz interpretację tekstu poetyckiego – jeden temat rozprawki ze wskazaną lekturą obowiązkową, drugi temat rozprawki z tekstem spoza kanonu lektur obowiązkowych
• w przypadku egzaminu z matematyki na poziomie podstawowym będzie mniej zadań otwartych
• w przypadku egzaminu z języka obcego nowożytnego na poziomie podstawowym oczekiwanym średnim poziomem biegłości językowej, w tym w zakresie środków językowych w wypowiedziach pisemnych, będzie poziom A2+/B1 w zakresie rozumienia ze słuchu i rozumienia tekstów pisanych.