W Świdniku ma powstać fabryka autobusów na wodór. Takie plany ma grupa Polsat Plus, która kupiła już grunt pod budowę. Zakład ma ruszyć za niecałe dwa lata. Do zakupu takich pojazdów szykują się władze Lublina
Fabryka ma powstać na pięciohektarowej działce przy ul. Nadleśnej w świdnickiej Strefie Aktywności Gospodarczej. Zakład miałby być gotowy do 2023 roku i wytwarzać rocznie nawet 100 autobusów napędzanych wodorem. O zamiarze uruchomienia fabryki Grupa Polsat Plus poinformowała podczas oficjalnej prezentacji planowanych przez nią inwestycji.
Autobusy wodorowe nie emitują spalin, tylko parę wodną. Ich silniki są napędzane energią elektryczną wytwarzaną w pojeździe. Paliwo dla autobusów wytwarzane jest podczas elektrolizy, czyli rozkładania wody prądem elektrycznym na wodór i tlen.
– Chcemy budować pełny łańcuch wartości zielonego wodoru: od produkcji w procesie elektrolizy z czystej energii i wody, poprzez magazynowanie i transport, budowę sieci stacji tankowania wodorem, produkcję autobusów aż po jego powszechne stosowanie w Polsce – stwierdza Maciej Stec, wiceprezes ds. strategii w Grupie Polsat Plus, należącej do Zygmunta Solorza, jednego z najbogatszych Polaków.
Za projekt autobusu wodorowego odpowiada Zespół Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin, kontrolowany przez Solorza. – Wspólnie z Zespołem Elektrowni PAK chcemy stać się wiodącym producentem zielonego wodoru, który jest zeroemisyjnym paliwem przyszłości. Jednym z projektów w tym obszarze jest produkcja polskich autobusów wodorowych. Prototyp takiego autobusu jest gotowy, fabryka jest w przygotowaniu – potwierdza nam Olga Zomer, rzeczniczka grupy.
Świdnik zaciera ręce
– Bardzo się cieszymy, że w Świdniku powstanie fabryka, w której mają być produkowane autobusy wodorowe, że tak potężny inwestor wybrał nasze miasto. Inwestycja Grupy Polsat cieszy nas tym bardziej, że jest proekologiczna, będzie służyć ochronie środowiska – podkreśla Marcin Dmowski, zastępca burmistrza Świdnika. – Cała strategia naszego miasta jest ukierunkowana na rozbudowę Strefy Aktywności Gospodarczej. Aby ściągnąć nowe firmy m.in. wybudowaliśmy drogi w tej części miasta.
Jak prędko może się zacząć budowa fabryki? Ile osób znajdzie tu zatrudnienie? Czy oprócz autobusów wodorowych mają tutaj powstawać jeszcze inne pojazdy? Na te pytania rzeczniczka Grupy Polsat Plus na razie nie odpowiada. – O szczegółach będziemy informowali wraz z realizacją kolejnych etapów inwestycji – stwierdza Olga Zomer.
Wiadomo już, że autobus na wodór może się pojawić na ulicach Lublina. – Jego zakup umożliwi zdobycie niezbędnego doświadczenia w zakresie obsługi i eksploatacji autobusów wodorowych, których zastosowanie w transporcie publicznym w najbliższych latach będzie wzrastać – stwierdza Monika Fisz z Zarządu Transportu Miejskiego.
Już latem Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne podpisało list intencyjny z Zespołem Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin, która ma zapewnić stację tankowania wodorem. Na przełomie grudnia i stycznia ogłoszony ma być przetarg na zakup 12-metrowego autobusu wodorowego. – Planowo pojazd wyjedzie na ulice Lublina w 2023 roku.