Przed nami niezwykle ciekawy rok w motoryzacji. Eksperci twierdzą, że dopiero co rozpoczęte 12 miesięcy pokaże, kto przetrwa, a kto będzie musiał odejść z polskiego rynku motoryzacyjnego. Szykuje się sporo premier, a nowe przepisy celne z pewnością nie ułatwią życia dealerom.
Premiery francuskie
Podobnie rzecz ma się z modelem 307. W tym roku zostanie pokazana wersja kombi. Prawdopodobnie będzie to kolejny dobry rok dla firmy z lwem w godle.
Oprócz wyżej wymienionych nowych wersji zapowiadana jest premiera modelu 107. Będzie to kolejny pretendent do tytułu Samochodu Roku 2003.
Citroën też nie próżnuje. Jego główną bronią w 2002 roku będzie model C3. Ten bardzo sympatyczny samochodzik nawiązuje wprost do swego kultowego protoplasty modelu 2CV. Jest to tylko nawiązanie historyczne, bowiem C3 to konstrukcja na wskroś nowoczesna i interesująca. Szereg nowatorskich rozwiązań zapewni nowemu citroënowi spore grono wielbicieli. Do dyspozycji klientów będą dwie wersje z silnikami benzynowymi (60 i 75 KM mocy oraz dwie z silnikami wysokoprężnymi common-rail (68 i 92 KM). C3 w sprzedaży będzie dostępne wyłącznie w wersji 5-drzwiowej.
To tyle z nowości w ramach grupy PSA (Peugeot i Citroën).
Ostatni przedstawiciel wielkiej francuskiej trójki - Renault przygotował na ten rok dwie spektakularne premiery. Pierwsza to vel satis, wprawdzie już znany, lecz cały czas niedostępny dla klientów.
Vel satis jest następcą reprezentacyjnego safrane, który przez wiele lat był flagową limuzyną Renault. Vel satis znacznie różni się od swoich konkurentów w klasie. Nowoczesna linia, niezwykła wysokość, bardzo dużo miejsca w środku, niecodzienna aranżacja wnętrza to cechy, które sprawiają, że ten model znacznie wybiega w przyszłość. Co do silników, to pod maską vel satisa zagoszczą duże jednostki napędowe. Najmocniejsza dysponuje 235 KM.
Jednak najważniejszą premierą Renault w tym roku będzie odsłona następcy renault mégane. Premiera tego samochodu odbędzie się na salonie w Paryżu.
Premiery niemieckie
Zacznijmy od VW. W tym roku koncern VW po raz pierwszy w historii zaprezentuje dużą limuzynę. Pierwotnie była ona znana jako D1, dzisiaj już wiemy, że na rynku pojawi się pod nazwą phaeton.
VW, wbrew swej nazwie, wchodzi w segment dotychczas zastrzeżony dla Audi. Phaeton ma konkurować z mercedesem klasy S. Jego oficjalna premiera odbędzie się podczas salonu samochodowego w Genewie.
Zapewne są Państwo ciekawi, kiedy pojawi się golf V generacji. Otóż na tę premierę musimy poczekać jeszcze rok. Natomiast na płycie golfa V skonstruowano już minivana, nieco mniejszego od sharana. Jego premiera odbędzie się w Paryżu, podczas jesiennego salonu samochodowego. Wśród nowości anonsowanych przez VW na ten rok znajduje się także transporter V generacji oraz zupełna nowość, auto o nazwie tuareg. Jest to konkurent BMW X5.
Główny konkurent VW na rynku europejskim - Opel szykuje na ten rok dwie główne nowości. Będzie to nowa vectra oraz samochód o dźwięcznej nazwie viva.
Nowa vectra jest niezwykle nowatorska jak na koncern Rusellsheim. Ostre kształty nadwozia zrywają z dotychczasowymi obłymi płaszczyznami, dobrze znanymi ze "starego” modelu. W pierwszej fazie vectra będzie dostępna jedynie jako czterodrzwiowy sedan. W przyszłym roku poznamy vectrę kombi.
Na razie jednak vectra będzie oferowana z jednym z czterech silników. Zwolennicy silników benzynowych będą mogli wybierać pomiędzy silnikami o mocy 122 i 147 KM. Miłośnicy diesli będą mieli do wyboru silniki o mocy 100 i 122 KM, oba wykonane w technice common-rail.
Kolejną nowością, jaką Opel pokaże w tym roku, będzie model viva, Jest to minivan na bazie opla corsy. Poznamy go jesienią, podczas wrześniowego salonu samochodowego w Paryżu. Auto będzie umieszczone pomiędzy agilą a zafirą. Silniki zastosowane w tym modelu będą takie same jak w corsie.
Pisząc o samochodach niemieckich grzechem byłoby pominięcie takich tuzów jak Audi, Mercedes i BMW.
Audi w 2002 roku zaprezentuje A4 cabrio oraz nową limuzynę A8. Mercedes na ten rok przygotował premierę nowego CLK oraz klasy E. Zwolennikom tej marki spieszymy donieść, że nowa klasa E pojawi się w sprzedaży już w maju. Auto przeszło dosyć poważną "operację plastyczną”. Klasa E AD 2002 stanie się bliźniaczo podobna do większej klasy S. Pod maską modelu E znajdzie się cała gama silników od 2,0 do 4,3 litra, o mocy od 115 do 273 KM.
I na koniec BMW. Bawarski koncern szykuje dla nas zupełnie nowego roadstera, czyli rasowe auto sportowe.
Premiery włoskie
Stilo to premiera, na którą czekamy w kraju. Na Zachodzie auto jest już dostępne i święci triumfy sprzedaży. W Polsce stilo praktycznie od dzisiaj powinno być do kupienia.
Kolejną ważną polską premierą będzie nowy model fiata palio. Z tym samochodem bliżej zapoznamy się w przyszłym tygodniu, o czym szeroko napiszemy.
Najbardziej spektakularną włoską premierą handlową tego roku będzie wprowadzenie na rynek lancii thesis.
Auto o bardzo śmiałej karoserii, nowoczesnych rozwiązaniach, naszpikowane elektroniką, ma podbić serca oraz portfele najbogatszych. Czy to się uda...
Premiery czeskie
Długość całkowita nowego modelu wynosi 4,8 metra, szerokość 1,7 metra, wysokość 1,4 metra. Rozstaw osi wynosi 2,8 metra i jest zaliczany do najszerszych w swojej klasie. Cechą charakterystyczną nowej skody jest obok wysokiego komfortu i bezpieczeństwa, także luksusowe wyposażenie wnętrza.
W pierwszej ofercie znajdzie się aż pięć jednostek napędowych. Trzy benzynowe o pojemności skokowej: 2,0 litra i mocy 85 kW (115 KM), 1,8 20 V turbo i 110 kW (145 KM) oraz 2,8 V6 i 142 kW (190 KM). Paletę uzupełnią dwa wysokoprężne silniki najnowszej generacji. Czterocylindrowy o pojemności skokowej 1,9 litra TDi oraz sześciocylindrowy 2,5 litra TDi V6.
Premiery hiszpańskie
Hiszpański seat stawia w tym roku na odmłodzenie gamy ibiza/cordoba. Ibizę już poznaliśmy. Samochód niezwykle ciekawy, który w Polsce zadebiutuje już w maju, podczas Poznań Motor Show. Natomiast na wrzesień zapowiedziano debiut nowej cordoby. Podczas salonu samochodowego w Paryżu poznamy następcę bardzo popularnego w Polsce modelu. Cordoba będzie o 35 centymetrów dłuższa od ibizy, a użytkownikom zaoferuje potężny, blisko 500-litrowy bagażnik. Słowem walory starego modelu zostaną zachowane. Spektrum silników oferowanych w nowym modelu będzie bardzo szerokie. Potencjalni nabywcy będą mogli wybierać pomiędzy silnikami o mocy od 64 do 130 KM, w tym wśród nowoczesnych diesli TDi z koncernu VW.
Premiery skandynawskie
Pod koniec tego roku powinniśmy poznać następcę modelu 9-3. Saab do konstrukcji nowego modelu wykorzysta płytę podłogową z vectry AD 2002.
Volvo szykuje model XC90. Jest to auto "zrobione” pod wymagania klienta z USA. W związku z tym główny akcent położono na bezpieczeństwo. W XC90 zastosowano wiele nowatorskich i unikalnych rozwiązań z tej dziedziny. Szczególną uwagę zwrócono na bezpieczeństwo pasażerów podczas przewrócenia samochodu na dach.
Volvo XC90 oferowane będzie - do wyboru - z 5- lub 6-cylindrowym silnikiem benzynowym lub nową 5-cylindrową jednostką napędową Volvo. Wszystkie silniki są wspomagane przez turbodoładowanie.
Premiery japońskie
Nissan wprowadzi na rynek nową primerę, która już dzisiaj budzi bardzo duże zainteresowanie. Francuski wkład w japoński koncern przynosi już widoczne efekty. Primera wyraźnie stała się ładniejsza i bardziej komfortowa.
Drugą oczekiwaną premierą będzie zapewne corolla IX generacji. O tym samochodzie napiszemy szerzej po polskiej premierze, która będzie miała miejsce 9 stycznia.
Premiery koreańskie
Hyundai ma w zanadrzu na 2002 rok nowego coupé. Sportowy samochód jest raczej przeznaczony dla koneserów z sporym portfelem. W tym samochodzie Hyundai po raz pierwszy zastosował silnik V6 o mocy 167 KM. Seryjnie montowana też jest 6-biegowa manualna skrzynia biegów.
Z polskiego punktu widzenia premierą bardziej interesującą byłaby prezentacja modelu matrix, czyli małego, kompaktowego vana. Ten jednak nie będzie sprowadzany na polski rynek.
Kia już w marcu w Genewie zaprezentuje model sorrento, czyli przedstawiciela popularnej obecnie kategorii SUV. Będzie to auto z napędem na cztery koła, skierowane do odbiorców, którzy lubią takie samochody i jeżdżą nimi przeważnie po asfalcie.