Typ, który nie zna granic - audi A4 allroad quattro. Ze swoim stałym napędem na wszystkie koła i zwiększonym prześwitem to A4 nadaje się na wszystkie drogi.
Patrząc na auto z boku, uwagę zwracają rozszerzone nadkola, masywne progi, jako opcja z listwami ze stali szlachetnej oraz duże koła - seryjnie 17-calowe z siedmioma poprzeczkami.
Audi A4 allroad quattro robi wrażenie swoimi wymiarami: ma 4,72 metra długości, 1,84 metra szerokości, 1,50 metra wysokości, a rozstaw osi wynosi 2,81 metra. W porównaniu z Audi A4 Avant ma większy prześwit - 180 milimetrów przy nieobciążonym samochodzie.
Podstawowa pojemność bagażnika wynosi 490 litrów, po złożeniu dzielonego oparcia tylnej kanapy, które na życzenie może mieć otwór z wyjmowanym workiem na narty, pojemność wzrasta do 1.430 litrów a długość przestrzeni bagażowej do 1,78 metra. Szerokość wynosi dokładnie jeden metr. Dzięki równej powierzchni bagażnika wyłożonego wysokiej jakości wykładziną dywanową można doskonale wykorzystać całą jego przestrzeń.
A4 allroad quattro posiada wiele praktycznych detali: osłona przestrzeni bagażowej i siatka oddzielająca umieszczone są w oddzielnych kasetach. Osłona wysuwa się automatycznie w górę po lekkim dotknięciu. Do seryjnego wyposażenia należą zaczepy w bagażniku i haczyki na torby oraz boczny schowek z przesuwaną siatką.
Początkowo Audi będzie oferowało dla A4 allroad quattro trzy silniki -
jeden benzynowy i dwa wysokoprężne, wszystkie z bezpośrednim wtryskiem
i turbodoładowaniem. Silniki te imponują wysoką mocą, dużą siłą ciągu, spokojną pracą i niskim zużyciem paliwa. Te zalety to wynik zastosowania nowoczesnych technologii z Modularnego Zespołu Efektywności Audi - wszystkie silniki dysponują seryjnie systemem odzysku energii, który przy hamowaniu zamienia energię mechaniczną w elektryczną.
W silniku 2.0 TFSI, który cztery razy z rzędu był wybrany przez międzynarodowe jury ekspertów jako "engine of the year”, zastosowano trzy supernowoczesne technologie: bezpośredni wtrysk benzyny FSI, turbodoładowanie oraz system Audi valvelift, który wzmacnia siłę ciągu dzięki zmiennemu sterowaniu skokiem zaworów. Między 1.500 a 4.200 obr./min ten czterocylindrowy silnik przekazuje na wał korbowy 350 Nm momentu obrotowego, jego maksymalna moc wynosi 155 kW (211 KM), co pozwala Audi A4 allroad quattro na przyspieszenie do 100 km/h w 6,9 sekundy i osiągnięcie prędkości maksymalnej 230 km/h. Średnie zużycie paliwa wynosi jednak tylko 8.1 litra na 100 km.
W silniku 2.0 TDI, następcy najpopularniejszego silnika wysokoprężnego na świecie, układ Common-Rail z ciśnieniem wtrysku 1.800 bar gwarantuje wysoką kulturę pracy. Ten dwulitrowy diesel również generuje 350 Nm, dostępnych od 1.750 do 2.500 obr./min. Jego moc wynosi 125 kW (170 KM), a zużycie paliwa jedynie 6,4 litra/100 km. Audi A4 allroad quattro 2.0 TDI na osiągnięcie 100 km/h potrzebuje 8,9 sekundy a jego prędkość maksymalna wynosi 213 km/h.
Najmocniejszym silnikiem w ofercie jest 3.0 TDI. Ten diesel V6 uzyskuje moc 176 kW (240 KM) i 500 Nm momentu obrotowego, dostępnego od 1.500 do 3.000 obr./min. Przyspiesza on Audi A4 allroad quattro w połączeniu ze skrzynią z S tronic w 6,4 sekundy do 100 km/h i rozpędza do prędkości 236 km/h. Ten trzylitrowy silnik spala średnio tylko 7,1 litra paliwa na 100 km. Podobnie jak pozostałe jednostki, spełnia wymagania normy emisji spalin Euro 5.
Silnik 2.0 TDI przenosi swoją siłę przez sześciobiegową skrzynię manualną.
W wersjach 3.0 TDI i 2.0 TFSI Audi montuje nową generację dynamicznych
i efektywnych przekładni S tronic. Ta innowacyjna dwusprzęgłowa przekładnia potrzebuje na zmianę biegu kilka setnych sekundy a wszystko przebiega w sposób niezwykle komfortowy. Kolejną cechą tej przekładni jest wysoki stopień sprawności oraz szeroki rozstaw przełożeń. Układ sterowania siedmiobiegową S tronic jest w pełni automatyczny, kierowca może jednak w każdej chwili sam zadecydować o zmianie biegu - na życzenie przyciskami na kierownicy.
W układzie napędowym Audi A4 allroad quattro mechanizm różnicowy umieszczony został przed sprzęgłem, bezpośrednio za silnikiem. To technicznie genialne posunięcie pozwoliło na przesunięcie przedniej osi daleko do przodu, dzięki czemu uzyskano długi rozstaw i idealny rozdział obciążenia osi. Rezultat - spokojna jazda na wprost, doskonały komfort toczenia i wysoka dynamika.
Audi A4 allroad quattro jest seryjnie wyposażone w stały napęd na wszystkie koła quatro, który rozdziela siły na przednią i tylną oś w stosunku 40 : 60, czyli z podkreśleniem tyłu. W razie potrzeby 65 procent sił może być przekazywane na przód i nawet 85 procent na tył.
W trudnym terenie A4 allroad quattro wykorzystuje specjalną funkcję swojego systemu stabilizacji toru jazdy ESP - offroad detection (ORD) samodzielnie rozpoznaje jakość nawierzchni i odpowiednio dopasowuje charakterystykę ESP. Przy dodawaniu gazu wzmacnia siłę ciągu tolerując większy poślizg; jeżeli jest to konieczne, przez cały czas jazdy po trudnym podłożu dba
o utrzymanie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa.
Na asfaltowych drogach adaptacyjny system regulacji Audi drive select pozwala Audi A4 allroad quattro idealnie dostosować się do indywidualnych preferencji kierowcy. W tym celu system ingeruje w reakcję silnika na pedał gazu, we wspomaganie układu kierowniczego oraz punkty zmiany przełożenia S tronic w trybie automatycznym. Kierowca może wybrać zdecydowanie komfortową, spokojną lub sportową charakterystykę. MMI Navigation plus pozwala na indywidualne zaprogramowanie systemu Audi driver select.
Audi drive select można połączyć z dynamicznym układem kierowniczym Audi. System ten, obejmujący między innymi przekładnię falową, zmienia przełożenie układu kierowniczego i wspomaganie w sposób płynny - przy niewielkiej prędkości układ kierowniczy działa bezpośrednio, przy wyższej - pośrednio. Na zakrętach, w zakresie granicznym, dynamiczny układ kierowniczy poprzez błyskawiczne impulsy utrzymuje A4 allroad quattro na kursie i tym samym sprawia, że ingerencja ESP staje się zbędna.
Audi A4 allroad quattro pojawi się w salonach wczesnym latem.
Jego wyposażenie jest bardzo bogate - obejmuje 17-calowe koła ze stopu metali lekkich, reflektory przeciwmgielne, spryskiwacze reflektorów, reling dachowy, komfortową osłonę bagażnika, dwustronną podłogę, automatyczną klimatyzację, elektromechaniczny hamulec postojowy i radio z odtwarzaczem CD.